Realtid

Electrolux Professional gör miljardförvärv i USA 

Electrolux Professional
Finwire
Uppdaterad: 12 okt. 2021Publicerad: 12 okt. 2021

Electrolux Professional har ingått ett avtal om att förvärva Unified Brands och relaterade tillgångar för cirka 2,14 miljarder kronor på kassa- och skuldfri basis inklusive vissa skatteförmåner.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Unified Brands är en tillverkare av storköksprodukter i USA och säljare av verksamheten är Dover Corporation. Under 2021 förväntas Unified Brands ha en nettoomsättning om cirka 1,15 miljarder kronor.

–Vi är mycket glada över att kunna meddela denna transaktion som är i linje med vår strategi att öka vår närvaro i USA såväl som vårt fokus på restaurangkedjor. Unified Brands har en mycket attraktiv portfölj av produkter och varumärken. Tillsammans med deras starka kännedom på den lokala marknaden, kundrelationer, närvaro i restaurangkedjor och lokala tillverkningsmöjligheter, kommer förvärvet att signifikant stärka vår position i USA. Jag är också nöjd med att ledningen för Unified Brands har valt att stanna i sina roller, säger Alberto Zanata, vd och koncernchef för Electrolux Professional.

Förvärvet, som förväntas slutföras under fjärde kvartalet, finansieras av interna medel samt existerande bank- och kreditlån. Nettoskuld/ebitda förväntas efter förvärvet inte överstiga bolagets mål om 2,5 gånger.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Finwire
Finwire
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]