Realtid

Eldupphör mellan agenter och klubbar

administrator
administrator
Uppdaterad: 04 apr. 2006Publicerad: 04 apr. 2006

<pufftextlänk>Förhållandet mellan fotbollsledare och fotbollsagenten har i många år varit ansträngt. Nu verkar allt groll vara bortglömt.</pufftextlänk> Agenterna har tagit över många av klubbarnas sysslor. De flesta svenska föreningar anlitar i dag agenter för att både köpa och sälja spelare. "I framtiden väljer klubbarna en agentur", säger agenten. "Ja, det tror jag också", säger klubbledaren.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

”Hund! Svin! Agent! I Folkhemsfotbollssverige har ”agent” blivit ett skällsord bland klubbledare som ser affärsmän göra pengar av spelare.”

Så skriver Aftonbladet i slutet av 2000 i en artikel med rubriken ”Fotbollsspelare – och handelsvara”. Länge har svenska idrottsklubbar sett agenter som ett nödvändigt ont. År 2006 arbetar agenter lika mycket med klubbar som med spelare.

– I framtiden tror jag klubbarna kommer att välja att samabeta med en enda agentur. De väljer ut en som de arbetar bra ihop med och ser till att ha ett bra förhållande med den. Till skillnad från i dag kommer arbetet att vara långsiktigt. Efter varje säsong har man ett möte med agenturen där man förklarar vad man vill ha, så får agenturens scouter sköta resten, säger Miro Jaganjac som arbetar på S3 Sports Management i Sverige till Realtid.se.

Örebro SK:s klubbdirektör Lennart Sjögren känner igen sig i Jaganjacs beskrivning.

– Ja, det tror jag också. Vi måste se över hur vi ska gå till väga när vi värvar spelare. Beroende på de erfarenheter man har av olika agenturer bygger vi upp ett förtroende. Grejen är att hitta en eller några agenturer som man har förtroende för, säger Lennart Sjögren till Realtid.se.

Superettanklubben Örebro SK behövde en ny högermittfältare innan fönstret för övergångar den 1 april stängdes. För att snabbt hitta rätt spelare till rätt pris valde klubben att anlita agenturen S3 Sports Management. Några år tidigare hade de fått förlita sig på sitt scoutingnätverk, nu kunde de i stället vända sig till en agentur som skötte allt det som tidigare låg på klubbens bord.

I S3:s eget stall av spelare gick inte rätt spelare att finna. Då vände man blicken utåt. På Island spelade 23-årige engelsmannen Ian Jeffs fotboll i klubben IB Vestmannaeyjar. S3:s kontaktade då den isländske agenten till spelaren och kom överens om hur stor del av en tänkbar övergångssumma som skulle tillfalla vardera parten. När de hade kommit överens kontaktades Örebro SK, som lät Jeffs provspela. Han imponerade på klubbledningen och skrev kontrakt kort innan transferfönstrets stängdes. Det blev en bra affär för alla parter.

Agenturen har på sätt och vis ersatt klubbarnas arbete.

ANNONS

– Ja, det kan man säga. Det är dumt att bygga upp en organisation för sådant här när andra kan göra det bättre. Gränserna öppnas och spelare blir rörligare. Det är inte på samma sätt som förr. Nu kan vi ha en bevakning i vissa länder med hjälp av de här agenturerna. Och det är inget fel med det, säger ÖSK:s klubbdirektör Lennart Sjögren.

S3 Sports Management är ett företag bestående av Fifa-licencierade spelaragenter, före detta spelare, scouter, advokater och rådgivare. De erbjuder helhetslösningar, både till spelare och klubbar. Kontaktnätet sträcker sig över hela Europa vilket bland annat innebär att de erbjuder klubbar samarbeten över gränser svensk klubb kan låta unga spelare övningsspela i klubbar i andra länder. I Sverige finns S3 representerat av Adnan Huseincehajic och Miro Jaganjac som har delat upp den svenska marknaden mellan sig.

De erbjuder även klubbar och spelare hjälp med sponsringsfrågor, juridisk frågor och bokföring.

För några veckor sedan var S3 nära att avsluta en stor affär. Alldeles efter att Henrik Larsson skrev på för Helsingborgs IF ville klubben värva en S3-spelare från den engelska högstadivisionen. Spelaren hade meriter från engelska U 21-landslaget och ansågs vara ett kap. Även i det fallet handlade det om ett uppbyggt förtroende. Helsingborg hade kontaktat S3 för att finna en viss typ av spelare. S3 hittade rätt spelare och affären gjordes upp.

Den gick i stöpet i sista stund då en annan spelare i den engelska klubben skadades.

Att agenturer arbetar för klubbar är en ny företeelse, men den sprider sig snabbt. I dag har de flesta lag bra kontakt med en agentur eller agent som de litar på. För att bygga upp ett förtroende är det viktigt för agenten att inte tänka kortsiktigt, ett dåligt tips kan leda till att kontakten sägs upp.

– Det talas om att agenter vill lura klubbar. Så är inte fallet i dag. Ingen värvar längre spelare som de bara har sett på video, säger Miro Jaganjac.

Engelsmannen som Helsingborg var på väg att värva är enligt Miro klasser bättre än Gais succéanfallare James Keene, som i helgen gjorde mål i den allsvenska premiären.

ANNONS

– Det finns säkert tjugo bättre spelare som man kan få hit. Konkurrensen är stor där borta. Men det handlar om det ekonomiska. En engelsk spelare som kommer hit vill inte ha mindre än 30–40.000 kronor i månaden efter skatt. Det hade Helsingborg råd med, säger Jaganjac.

Att agenterna plötsligt har blivit helt neutrala är dock att tro för mycket. Om valet står mellan en agenturs egna spelare som är lite sämre och en annan agents spelare som är lite bättre är det inte svårt att välja.

– I 95 procent av alla fall säljer man sina egna spelare. Det är så man får riktigt betalt för sitt jobb, menar Miro Jaganjac.

Det här är något som klubbarna är medvetna om.

– Vi får helt enkelt välja en agentur som är bäst lämpad för oss, som har de spelare som vi är ute efter. Så är det ju. Sedan kanske det här gör att vi inte kan begränsa oss till en agentur, säger Lennart Sjögren.

Det har även förekommit fall där klubbar har hört av sig till agenturer för att få spelare sålda. När Landskrona BoIS Kevin Amuneke blev het på transfermarknaden vände sig klubben till en agent för att slippa sälja honom till en svensk klubb och se till att transfersumman blev så hög som möjligt. Till slut stannade han ändå kvar i Landskrona, åtminstone fram till nästa transferfönster öppnar.

Även Örebro SK har använt en agentur för att försöka få spelare sålda.

– Ja, det har vi, säger Lennart Sjögren. Vi kontaktade några som vi hade bra samarbete med sedan tidigare och sade att vi var intresserade av att sälja.

ANNONS

Miro Jaganjac på S3 förstår varför klubbar anlitar agenturer för att få spelare sålda.

– Man kan få hit duktiga spelare till Sverige, men att sälja är svårt. Det görs väldigt få försäljningar. Och klubbarna behöver någon som föreslår spelarna för utländska klubbar. Det behövs väl inte för en spelare som Tobias Hysén (svensk landslagsman, reds. anmärkning), men för mindre kända spelare behövs det.

Och så kommer det att fortsätta, tror Jaganjac.

– Det är ekonomiskt bra för klubbarna att göra på det här sättet. De får tillgång till bra spelare utan att behöva jobba.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS