Realtid

Efterlyst efter Ferrari-biljakt

administrator
administrator
Uppdaterad: 25 feb. 2010Publicerad: 25 feb. 2010

Polisen söker Mika Laurino vars trafikbrott snart preskriberas. Fängelse väntar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det handlar om en historia där Bo-Göran Sederlin misstänktes för trafikbrott, vilket gjorde att en polis medvetet körde in i Sederlins bil för att stoppa honom.

Tingsrätten har sedan dömt Sederlin till grov vårdslöshet i trafik, samtidigt som åtalet mot den inblandade polisen ogillades.

Hovrätten fastställde tingsrättens dom.

Separat fråga har behandlats kring Sederlins eventuella ersättning för skadorna på sin bil.

Det var Rikspolisstyrelsen som överlämnade ärendet till Kammarkollegiet som avslog ersättningen.

”…Sederlin har betett sig på ett sådant sätt att det var påkallat att använda våld mot honom och hans egendom i samband med ingripandet mot honom”, skriver Rikspolisstyrelsen i ett utlåtande.

Sederlin anlitade advokat Per Schunnesson i ärendet för att få drygt 1 miljon kronor samt olika ytterligare belopp som ersättning för allt som hände.

Det var en Ferrari 360 Modena som Sederlin körde under incidenten.

ANNONS

Polisen Ulf Janbo körde på honom tre gånger vilket ledde till att både Ferrarin och polisens bil (en vit Volvo 850) ”havererade”.

Varken tingsrätten eller hovrätten såg skäl att fälla Janbo för grov vårdslöshet i trafik, framkallande av fara för annan, eller tjänstefel.

Janbo ville hindra att Sederlin skulle köra ifrån Janbo på motorvägen, men Sederlin anser att Janbo ”borde ha besinnat sig och löst problemet på annat sätt”.

Enligt polisens beskrivning utspelade sig allt i april 2005 enligt följande:

1) Larm gick ut om att två röda Ferrari-bilar körde E6:an norrut från Malmö i mycket hög hastighet.

2) Polisen Ulf Janbo befann sig då i sitt civila tjänstefordon (den vita Volvo 850) på Hallandsåsen, och kontaktade polisen Jan-Eric Anderek som var i närheten på en polis-motorcykel.

3) De båda poliserna kom överens om att Janbo skulle parkera söder om Ängelholm för att invänta Ferrari-bilarna.

4) När Ferrari-bilarna passerat Janbo, började Janbo förfölja dem med blåljus på. Hastigheten var över 160 kilometer i timmen.

ANNONS

5) Janbo kontaktade Anderek som befann sig ännu längre norrut. De kom överens om att stoppa Ferrari-bilarna vid trafikplatsen Hjärnarp.

6) Vid Hjärnarp försökte Anderek vinka in Ferrari-bilarna med blåljusen påslagna på polis-motorcykeln och vedertagen polis-vinkning.

7) Ferrari-förarna lydde inte utan fortsatte E6:an norrut i hög hastighet.

8) Länskommunikationscentralen informerades, och beslut fattades om att stoppa all trafik på E6:an med en spärr norr om Halmstad.

9) Spärren arrangerades med uniformerade poliser vid polisbilar med påslaget blåljus.

10) När Ferrari-bilarna närmade sig spärren vände de på E6:an mitt i det norrgående körfältet av motorvägen, och började köra söderut mot körriktningen.

11) Poliserna Janbo och Anderek var på väg norrut mot spärren och såg Ferrari-bilarna komma emot sig söderut i samma körfält. Janbo och Anderek placerade därefter sina fordon för att försöka stoppa Ferrari-bilarna.

12) Ferrari-bilarna lyckades köra förbi Janbo och Anderek och fortsatte söderut mot trafikriktningen på motorvägen.

ANNONS

13) Janbo följer efter med den vita Volvo 850, och kör på Sederlins Ferrari så att den stannar.

14) Janbo som hade polisuniform, gick fram till Sederlin och de fick ögonkontakt. Men Sederlin körde ändå iväg.

15) Janbo fortsatte följa efter båda Ferrari-bilarna som efter en bit hittade en öppning i mittstaketet och körde över i rätt körfält söderut.

16) Janbo följde Sederlin i hastigheter uppåt 240 kilometer i timmen men Janbo hade ändå svårt att följa med.

17) Polisen fattade beslut om att lägga ut en spikmatta längre söderut på E6:an för att få stopp på Sederlin.

18) Sederlin valde dock att köra av motorvägen och fortsatte mot Östra Karup och sedan mot Örkelljunga.

19) Janbo förföljer honom genom små samhällen i stundtals 200 kilometer i timmen där högsta tillåtna hastighet är 70 eller 90 kilometer i timmen. Sederlin struntade i stoppskyltar.

20) Sederlin fastnar bakom en lastbil, och Janbo kör på Sederlin för att förhindra en allvarlig olycka om Sederlin kom ut på motorvägen igen. Janbo kör på tre gånger. Båda fordonen blir stående.

ANNONS

21) Fler poliser kommer till platsen. Sederlin omhändertas med handklovar ”då han uppvisat uppenbar likhet för andra människors liv”, och fördes till polisstationen för förhör.

Sederlin döms senare till fyra månaders fängelse för det inträffade.

Sederlin har tidigare gett sin version för Realtid.se i den här artikeln från maj 2008.

Han svarar återigen i telefon.

Håller du fast vid som du sa förra gången, att det inte framgått att det var poliser som försökte stoppa dig?

– Jag har inte uppfattat det som att det var poliser.

– De här poliserna har ljugit under rättegången.

– Men för mig är det här utagerat, så jag vet inte om det finns så mycket att säga.

ANNONS

Fortsätter du att bedriva någon rättsprocess om detta?

– Nej, det gör jag inte.

– Jag begärde att få ersättning för bilen och övriga utgifter, men nu har jag precis fått svar från Rikspolisstyrelsen att de inte anser att jag har rätt till det.

– Det tycker jag är konstigt.

– Polisen har ju till att börja med själva satt upp regler för att poliser inte får inleda biljakt på grund av fortkörning.

– Ska de följa de reglerna så blir ju allt det här som har hänt fel.

– Det är egentligen där det stora felet ligger.

Kommentar till att ni struntade att stanna då polisen försökte vinka in er vid Hjärnarp, och att ni sedan vid den spärr de satt upp vände och körde mot trafikriktningen på motorvägen?

ANNONS

– Det stämmer inte.

– Vi vände och krypkörde längs vägrenen och blinkade med helljus för att varna andra bilister.

Varför vände ni mitt på motorvägen?

– Det blev köer. Det var totalstopp, och vi visste att den vita bilen fortfarande var efter oss.

Sederlin trodde alltså att någon i den vita bilen ville stjäla Ferrarin.

Polisen uppger att det stod en polisbil tydligt uppställd med blåljusen på vid spärren?

– Nej, det gjorde det inte.

– Det är möjligt att det stod en polisbil bakom långtradaren , men den såg inte vi.

ANNONS

– Först var det 100 meter kö fram till långtradaren, och sedan om polisbilen stod bakom den var det inget som vi såg.

– Vi såg inga blåljus i varje fall.

I efterhand har Sederlin fått uppgifter om att det var poliserna som plötsligt hade stoppat en långtradare för att använda den som spärr.

– Det har stått i en polisrapport.

– Det är också fel av polisen att göra så.

– Men nu efteråt har poliserna inte erkänt något om det.

– Därmed kan man se att de har ljugit i domstolen.

Har du suttit av ditt fängelsestraff?

ANNONS

– Jag hade fotboja i två månader.

– Då får man jobba som vanligt och komma hem på kvällarna.

– Men det var inte så kul egentligen att ha fotbojan.

Så du anser inte att du har gjort något fel?

– Nej.

Inte ens att du körde för fort?

– Jo, fortkörningen har jag erkänt.

– Polisen skrev ju själva att jag körde i 160 kilometer i timmen eller så.

ANNONS

De sa även att du stundtals körde i 240 kilometer i timmen, och sedan 200 kilometer i timmen på småvägar?

– De uppgifterna kom från polisen i den vita Volvon.

– Det är konstigt att han har haft en bil som inte ens hade videokamera.

– Det brukar de ju ha om det är en trafikpolisbil.

– Han har inte haft någon videofilm eller något för att bekräfta sin berättelse om allt som hänt och hur fort det har gått.

Sederlin bekräftar att det var en annan Ferrari som var med under hela händelseförloppet, och att den klarade sig undan. Men han kan inte säga vem det var.

Själv har Sederlin företaget High Performance Systems Svenska AB som är en IT-konsultfirma.

Realtid.se får tag på polisen Ulf Janbo som var med under hela incidenten.

ANNONS

– Jag blev misstänkt också ju, säger han på skånska.

– Sederlin anmälde mig efter det som hänt.

– Och så yrkade han skadestånd på 1,5 miljoner kronor tror jag; nästan 1 miljon för bilen och 250.000 var för honom själv respektive hans son som var med i bilen.

Kommentar till att Sederlin trodde ni var bilkapare?

– Det är ju skitsnack egentligen.

– Tingsrätten köpte ju inte det argumentet.

– Där dömdes han ju med 5-0 så att säga; 5 ledamöter dömde honom till 4 månaders fängelsestraff varav en till och med yrkade på 6 månaders fängelse.

– Men mig friade de helt.

ANNONS

– Sedan överklagades fallet till hovrätten.

– Där var det visserligen 5 ledamöter varav 1 ville fälla mig och 4 villa fria mig.

– Sederlin hade en åklagare emot sig och jag en åklagare emot mig.

– Det var åklagaren Augustsson från Malmö som var emot mig. Han har hand om alla polismål.

– Augustsson gick inte vidare mot mig, men Sederlin gick vidare till Riksåklagaren för att få prövningstillstånd i Högsta Domstolen.

– Högsta Domstolen tog inte upp ärendet.

– Och det blev ju inte lönt för Sederlin att begära skadestånd, när han fått båda domstolarna emot sig.

– Sedan skickade Sederlin brev till mig om att om jag inte hade några ersättningsanspråk på Sederlin, så skulle Sederlin lägga ner sin process mot mig.

ANNONS

– Det var indirekt mot mig, men direkt mot Rikspolisstyrelsen där han trodde att han skulle få ersättning för sin bil.

Du fick alltså ett privat brev från Sederlin själv om det?

– Nej, från hans advokat.

– Och jag hade inga anspråk på Sederlin mer än att det var för djävligt av honom.

– Allt tal om bilkapning och sådant är bara nonsens.

– När allt detta hade hänt och jag prejat Sederlin av vägen, var jag helt slut och gick upp i backen och la mig.

– Sedan gick jag ner igen då Sederlin satt i baksätet på polisbilen.

– Då satte jag mig intill och sa: ”Det var jag som följde efter dig i den vita Volvon. Vad fan stannade du inte in vid Hjärnarp när vi försökte vinka in dig!? Då hade du bara fått 2.000 kronor i böter och kanske blivit av med körkortet i 2 månader, istället för hela den här skiten.”

ANNONS

– Då tänkte han efter ett tag och sa ”Ja, det var dumt.”

– Och det har jag berättat om i tingsrätten och hovrätten, men då ville Sederlin inte kännas vid att han sagt så.

Hur hände allt det här från början? Du satt på ditt arbetspass i Volvon vid Hallandsåsen och fick larm om Ferrari-bilarna?

– Ja, det larmades ut från Malmö om att det var 2 röda Ferrari-bilar som kör som galningar norrut. De kör med hög hastighet och skiter i allt, och kör om både på höger och vänster sida.

– Och jag mätte hastigheten med den mätutrustning vi hade i bilen.

– Den andre Ferrari-föraren, Mika Laurino, har hållit sig undan i 5 år.

– Han har inte svarat på någon delgivning, inte någonting.

– De har försökt få tag på Laurino, men de har väl inte lagt ner något större jobb på att hitta honom.

ANNONS

– Laurino har bott i Malmö, Helsingborg och Värnamo.

– Nu har han någon adress i Belgien också.

– Och håller han sig undan i några månader till, blir hela det här ärendet preskriberat eftersom det gått mer än 5 år.

– Laurino skulle bli dömd, även om det inte skulle bli lika mycket som Sederling.

– Det var inte Laurino som var drivande i fortkörningen med Sederlin, men Laurino skulle få minst 3 månaders fängelse.

– Klarar han hålla sig undan så slipper han det.

– Det är för djävligt!

– Nu är det polisen som är delgivningsmyndighet, men jag tror att det är civilanställda som åker ut för att delge sådana här ärenden och de bryr sig inte om att verkligen försöka få tag på folk som de inte får tag på.

ANNONS

Hade Sederlin och Laurino likadana bilar?

– Ja, de var båda röda Ferrar-bilar, varav den ena hade lite mer effekt.

När poliserna i efterhand kollade upp bilarna framkom att den ena hade 350 hästkrafter och den andra 400.

– Laurino hade tur för när han och Sederlin började köra mot trafikriktningen på motorvägen, så kom Sederlin först.

– Och då körde jag på Sederlin lite men fick inte stopp på Sederlin för det.

– Laurino smet dock förbi och försvann.

– Bara det blir rättegång så kommer Laurino bli fälld med mitt vittnesmål.

– Jag såg Laurino på 1,5 meters avstånd.

ANNONS

– Och i efterhand har Laurino skyllt på att det inte var han som körde, utan att hans registreringsskyltar varit stulna.

Det var en kvinna på en restaurang vid Falkenbergs racingbana som berättade att Laurino senare dök upp där och bytt nummerplåtar vilket folk tyckt var konstigt.

– Från början hade han personliga registreringsskyltar med ”350” eller ”400” eller vad det var som bilmodellen hette, men bytte där på parkeringen till skyltar med ett vanligt registreringsnummer.

– Sedan 10-14 dagar senare anmälde Laurino sina skyltar som stulna, för att därmed kunna bli fri på att det var någon annan som körde bilen.

– Men jag såg Laurino och om det ska bli en dom mot honom bygger det på mitt vittnesmål.

– Jag pekade ut honom dagen efter allt det här hänt under en fotokonfrontation.

– Jag pekade ut honom direkt bland 8-10 bilder.

Stämmer det som Sederlin sagt att ni poliser kapade en långtradare för att spärra vägen?

ANNONS

– Jag var aldrig med där uppe vid den spärren, men jag tror inte det.

– Det var vägarbeten där med sänkt hastighet.

– Då kom de i sina Ferrari-bilar, och såg att det nästan blev stopp.

– Och så såg de antagligen att det stod en polisbil med blåljus där, och fick panik och vände på motorvägen för att köra tillbaka.

– Det är det som är det grova brottet som utgör grov vårdslöshet.

Stämmer det som Sederlin säger att poliser inte får följa efter andra bilar som kör för fort?

– Visst får vi det. Jojomän.

– Och sedan när jag försökte ”klämma” Sederlin och få stopp på honom; visst gick jag lite för långt där.

ANNONS

– Men det var ändå inte för långt.

– Både tingsrätten och hovrätten ”köpte” detta.

– Det var nöd för mig, för annars hade vi fått en dödsolycka längre fram.

– Visserligen gick jag över mina befogenheter, men det var en nödåtgärd.

– Och visst får poliser följa efter bilar som kör för fort.

Vet du hur man kan få tag i Lauroni nu?

– Nej, men försök du själv att få tag på honom och skriv om det som har hänt.

Du själv har gått i pension nu?

ANNONS

– Ja.

– Och det var bra för mig att bli frikänd, men särskilt bra för hela poliskåren.

– För om jag blivit dömd skulle ingen polis framöver våga göra något mot någon som sticker.

En fråga som kommit upp var att det stått i rapporter att biljakten skett i 300 kilometer i timmen, medan en Volvo aldrig kan gå så snabbt.

– När jag följde efter Sederlin var han uppe och nosade på 300 kilometer i timmen, säger Janbo.

– Jag körde i 240 kilometer i timmen, men han bara försvann.

– Sedan hann jag ifatt honom på småvägarna.

Men kunde verkligen en Volvo 850 gå i 240 kilometer i timmen?

ANNONS

– Jadå, det var Volvos snabbaste modell då.

Var det en Volvo 850 T5?

– Ja, jag tror det.

På nätet står det lite om Mika Laurino i exempelvis en artikel från år 2007 i Sydsvenska Dagbladet som heter ”Skojarnas marknad, del 1”.

Artikeln handlar om ekobrottslingar och andra ”skojare” vars affärer ändå blomstrar.

Realtid.se får tag på artikelförfattaren Hermod Pedersen som berättar att Laurino inte är en ekobrottsling, men finns med på listan med kopplingar till dömda ekobrottslingar som Jonas Ekeblom och hans svåger Mikael Ekeblom.

Mika Laurino finns med på en lista om bolaget Ellenbogen Kapital.

Så här står det om honom i Sydsvenskans artikel:

ANNONS

”Vd i byggbolaget New Home Holding. Ny styrelseledamot i Novus Finans. Aktiv medlem i Ferrari Owners Club i Malmö, äger själv två Ferrari årsmodell 2006 och 2007.”

Och:

”Ferrari Owners Club. Aktiva medlemmar är Jonas Ekeblom, Mika Laurino och Sonny Malmquist. Andra kända Ferrariägare är Johan Klöfverskjöld och Andreas Hultman.”

Ellenbogen Kapital beskrivs som ett slags finansbolag eller ”noteringsbolag” som ville locka investerare att investera pengar i bolag som utlovas vara på väg till börsen.

– Men Ellenbogen Kapital kunde inte fortsätta för de fick dåligt rykte, säger Pedersen.

– Vi skrev en del om det; att de misslyckades med en massa emissionsprojekt och så.

Ellenbogen Kapital gick därför upp i Novus Finans där Laurino satt i styrelsen.

Pedersen förvånas över uppgiften att Laurino skulle ha gått under jorden.

ANNONS

– När skulle det ha varit? Han har varit aktiv med sitt husbolag, och har köpt mark av kommunen, säger Pedersen.

Tydligen skulle Laurino ha haft planer på att börsnotera sitt bolag också.

Realtid.se får tag på Mikael Ekeblom som alltså fanns med på listan över folk med kopplingar till Ellenbogen Kapital.

Vet du hur man kan få tag på Mika Laurino?

– Inte en aning, säger Mikael Ekeblom.

– Vi har inte haft kontakt på länge.

Kan man fråga om ekobrottsdomen mot dig?

– Jag är ledsen, men det har jag lagt bakom mig nu.

ANNONS

– Det hoppas jag du förstår.

Sederlin vill framhålla att hela rättsprocessen efter biljakten handlar om att poliser har skyddats.

– Jag tycker att det är lite läskigt egentligen för oss vanliga människor.

– Det är kanske bara en procent av alla poliser som blir åtalade.

– Janbo blev åtalad, men sedan är det bara i väldigt få fall då det blir fällande dom mot poliser.

– Det är lite skrämmande.

– Det görs inte schysst bedömning i domstolar mot poliser.

– Det är lite läskigt juridiskt sett, att vi vanliga människor hamnar i underläge.

ANNONS

Kommentar till att det finns
uppgifter om att du har kopplingar till mc-gäng?

– Jag? Nej, det har jag verkligen inte.

– Jag är en vanlig medborgare som har sparat ihop till en Ferrari i många år.

– Jag är inte rik ens en gång.

– Jag är en vanlig jobbare.

– Jag sålde mitt hus och lyckades äntligen spara ihop till en Ferrari.

– Men sedan kraschades den totalt.

Har du någon annan liknande bil nu?

ANNONS

– Ja, en Porsche turbo.

– Den är fyrhjulsdriven så den kör jag på vintern också.

– Den har 420 hästkrafter och går bättre än Ferrarin.

– Men jag älskar Ferrarin också.

Kan du bekräfta att det var Mika Laurino som körde i den andra Ferrarin med dig?

– Nej.

Känner du honom?

– Nee…Vi har träffats.

ANNONS

– Han påstår att det inte är han som har kört .

– Jag såg bara att det var en annan Ferrari som hängde på mig, och sedan har polisen sagt något .

Ulf Janbo säger att han sett Laurino på nära håll?

– Det tror jag inte heller på.

– Polisen var aldrig uppe i närheten.

– Hur kan man se ett ansikte genom en bakruta eller så?

– Det är ganska svårt.

– Janbo mötte mig vid ett tillfälle .

ANNONS

– Men om han kunde identifiera mig genom vindrutan, så borde han teoretiskt sett ha lagt av med biljakten.

– För då räcker den observationen för polisens del.

– Om han sett att jag körde bilen, kunde han ha lagt ner biljakten som sedan fortsatte i 15 mil.

– Det var en ganska lång biljakt.

Han kanske trodde att du i så fall skulle blåneka senare?

– Läser man polisrapporten i efterhand ser man att den motorcykelpolis som var med, ville kontakta civilpolisbilen för att säga till den att biljakten skulle avbrytas.

– Så gör normala poliser. Man säger att ”vi slutar”.

– Men så blev det inte. Vi fortsatte i 15 mil.

ANNONS

– Han verkade ha bara gett sig fan på att sätta dit mig.

– Det är skrämmande.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]