Nu planerar auktionsjätten Ebay att lansera en egen version av ett socialt nätverk.
Ebay ska konkurrera med Facebook
Mest läst i kategorin
Auktionssajten Ebay har tidigare blivit kritiserat av sina handlare och säljare för att den ska ha förlorat sin folkliga attraktion. I förhoppning att lyckas uppvakta handlarna och säljarna igen har sajten beslutat sig för att lansera en alldeles ny och egen version av ett socialt nätverk i stil med Facebook, enligt AP.
Sajten kommer att heta Neighborhoods. Där ska användarna kunna lägga upp bilder, produktrecensioner, tips och svar.
480 miljoner produkter lades ut på Ebay under andra kvartalet i år, en nedgång med 6 procent från det första kvartalet och 2 procents nedgång från i fjol. Storsäljarna utgör 79,1 miljon av försäljningen, vilket är oförändrat från första kvartalet men är en nedgång med 25 procent från i fjol.
Enligt experter är det ett smart drag av Ebay att starta upp en community för att försöka behålla sina användare.
– Den här idén kommer göra så att användarna fastnar och kommer tillbaka oftare och spenderar mer tid där och kommer troligtvis handla mer också, säger Karsten Weide, analytiker från analysföretaget IDC.