– Möten över nätet, projektarbeten över nätet, säljsystem som når över hela världen. Datorstödd utbildning kommer att öka! Det finns ingen återvändo. Det spår Stefan Eichenholz, som är delägare i e-learningföretaget Imagine Interactive Media AB.
"E-learning i mobilen är skit"
Mest läst i kategorin
Företaget Imagine AB har sedan 2000 skräddarsytt interaktiva utbildningar, så kallad e-learning, åt olika företag och myndigheter. E-learning började bli ett begrepp i början på 90-talet. Företag värderade e-utbildningar enormt högt och lade enorma summor pengar på att utbilda personal på det här sättet. Stefan Eichenholz ser positivt på framtiden, men enligt honom är det en tuff bransch som förtjänat sitt dåliga rykte som de jobbar inom.
– Storföretagen spenderade miljontals kronor på stora, flashiga e-learningsutbildningar som egentligen bara kom ledningen till nytta. När marknaden sedan dök i slutet av 90-talet så dog också hypen och e-learningsbranschen har fortfarande inte riktigt repat sig från det. Vår bransch fick ett dåligt rykte då, och det är välförtjänt på många sätt, säger Stefan Eichenholz.
När hypen kring e-learning först drog i gång så var det många som pratade om det som en ny sorts pedagogik. Det är bara struntprat enligt Stefan Eichenholz:
– Bullshit! Vi använder exakt samma pedagogik som vi gjort ända sedan grekerna. Det här är bara ett nytt medium. Det är klart att det var många kunder som kände sig brända.
Trots att marknaden i början av 90-talet var övervärderad så var produkterna som då kom fram av väldigt hög kvalitet tack vare att företagen satsade mycket pengar. Efter att marknaden dök så har kvaliteten enligt Stefan Eichenholz blivit dramatiskt sämre. Han menar att det i dag är väldigt många som säger sig producera e-learning av hög kvalitet som egentligen inte har en aning om vad de pysslar med.
– Nu har vi en marknad där vi inte nått upp till 90-talets nivåer ännu. Det allra mesta blir bok på burk. Man använder datorn till det som den är sämst på – läsning, säger Stefan Eichenholz.
Det dåliga ryktet lever på många sätt fortfarande kvar. Det svåraste med branschen är, enligt Stefan Eichenholz, att många av de stora kunderna blev brända i slutet av 90-talet. Det är också en svår bransch eftersom den är otroligt konjunkturkänslig.
–Jag tror att e-learning allt mer kommer att komma in i företags fasta verksamhet, men det kommer ju alltid vara känsligt. Man gör ju ingen flådig introduktionsutbildning när man inte anställer någon, säger Stefan Eichenholz.
Stefan Eichenholz är dock optimistisk inför hur det kommer se ut framöver. Han tror att allt mer kommunikation kommer ske över nätet och att samhället går allt mer emot ett livslångt lärande.
– De stora drakarna Adobe (föredetta Macromedia) och Microsoft har sett att tillväxten inom dataindustrin ligger i kommunikation över nätet och satsat därför på just det området. Jag tror heller inte att företags budget för lärande kommer att öka särskilt mycket. Slutsatsen av det blir att e-learning kommer att öka otroligt, säger Stefan Eichenholz.
E-learning kommer enligt Stefan Eichenholz mer och mer att handla om blandade lösningar. Utbildningarna kommer inte enbart vara datoriserade utan kommer att kombineras med till exempel böcker och föreläsningar. Branschen ser också ut att gå alltmer mot mobila lösningar. Till exempel finns det i idag flashspelare i vissa mobiler.
– Detta är teknik som finns redan i dag, den ska bara börja användas också. Men jag tror främst att mobilen kommer användas till att skicka information på. Mobile-learning är något som en del av våra konkurrenter försöker få ut, men det tror jag inte på. Det är skit och kommer aldrig att funka, säger Stefan Eichenholz.
Det största hotet mot Imagine tror Stefan Eichenholz är att allt fler företag själva börjar producera utbildningar.
– Många tror att det räcker att man har någon som är duktig på Flash och kan sätta sig och knacka in en bok på en hemsida, säger Stefan Eichenholz.
Hur ska ni lyckas hålla er kvar i branschen?
– Den här branschen är fortfarande ett barn som precis börjat stappla sig fram. Vi vet inte riktigt vad det kommer att bli av den, men vi håller hela tiden koll på utvecklingen. Får jag säga det själv så ligger vi också långt fram i utvecklingen och det gör att vi kommer kunna hålla oss kvar, säger Stefan Eichenholz.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.