Realtid

E-handelstjänst får tung uppbackning

Realtid.se
Uppdaterad: 25 juni 2015Publicerad: 25 juni 2015

Google Ventures och Softbank Capital investerar i Yieldify som har en stor nordisk närvaro.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Londonbaserade Yieldify, en Londonbaserad tech start-up med fokus på marknadsföringsteknologi och stor närvaro i Norden, tar in kapital från två tunga investerare.

Google Ventures och Softbank Capital leder seria A-finansieringen och går in med 11,5 miljoner dollar, pengar som främst ska användas till främst två konkreta målsättningar, uppger Stina Kärkkäinen, partnership lead Nordics på Yieldify, till Realtid.se.

– Det ena är att utveckla lösningarna, vi har ett stort utvecklar-team så det blir helt enkelt att utveckla produkten. Den andra biten är att fortsätta anställa väldigt snabbt, både här i London men också på de andra kontoren och fortsätta växa globalt helt enkelt, på alla de marknader vi finns, säger hon.

Huvudkontoret ligger i London, men fysisk närvaro finns även i New York, Sydney och Berlin. Bröderna Jay och Meelan Radio grundade bolaget som nu har 120 anställda världen över och jobbar med 1.000 varumärken. Bolaget har funnits sedan 2013 och saluför marknadsföringsteknologi som gör det möjligt för webbsidor att öka on site-försäljningen genom att höja konverteringsgraden.

– Konverteringsoptimering har över de senaste tio åren börjat stagnera. Om du tar en ärlig blick på de tidiga optimeringsverktygen som finns så är de inte nytänkande.

Vi tror att marknadsförare letar efter ett enklare sätt att uppnå tillväxt från dag ett. Vad de inte letar efter är ytterligare en live-in plattform att lära sina team, säger vd Jay Radia.

Yieldify uppger en årlig tillväxt på 480 procent sedan april 2014. Detta samt e-handelsteknologins växande betydelse kan ha varit det som lockade Google och Softbank.

– Det som vi tror lockat är att vi har en bra tillväxt och vi är i en industri som växer väldigt fort. De ser framför allt att det finns möjligheter för oss att fortsätta växa och jobba med marknadsförare för att öka försäljningen på webbutiker, säger Stina Kärkkäinen.

ANNONS

Så här kommenterar Google Ventures general partner Avid Larizadeh investeringen i en officiell kommentar:

– Traditionella ‘customer abandonment’ lösningar har fortfarande inte löst frågan om att bibehålla och konvertera onlinebesökare på webben och i mobil. Yieldify har en ny strategi för att konvertera besökare till kunder, vilket gör det möjligt för marknadsförare att anpassa sig till och bättre förstå onlinebesökares avsikter.

Yieldify har haft en nordisk närvaro sedan hösten samma år det grundades och är en viktig marknad för bolagets utveckling.

– Den nordiska marknaden är bra, jag känner att folk där är innovativa och har tagit emot vår teknologi väldigt väl. Vi har ett hundratal kunder i Norden och växer väldigt fort. Det rör sig om allt från traditionella närbutiker till sidor inom resor och finans så lösningarna fungerar med olika typer, säger Kärkkäinen.

Några av kunderna är Mekonomen, Björn Borg, Tidningskungen och Onlinepizza.

En annan viktig tillväxtmarknad är Sydamerika där bolaget inte har så stor närvaro än.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Realtid.se
Realtid.se
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]