Skandalerna fortsätter att plåga Skandia Sverige. Försäljningen av fondförsäkringar rasade med 36 procent under tredje kvartalet, men på övriga marknader steg försäljningen kraftigt.
Dystert för Skandia
Mest läst i kategorin
Skandias sammanlagda rörelsevinst redovisas till 696 miljoner kronor, att jämföra med en vinst på 234 miljoner kronor för motsvarande kvartal i fjol.
Det var något sämre än väntat och Skandiaaktien backade med en procent under torsdagsförmiddagens handel på Stockholmsbörsen.
För Skandia Sverige fortsatte problemen under kvartalet. Försäljningsraset för fondförsäkringar har också inneburit att bolaget tappat marknadsandelar på den svenska fondförsäkringsmarknaden.
Sammantaget föll försäljningen i Sverige med 9 procent till 2,32 miljarder kronor under kvartalet.
– Detta är trend som vi sett under lång tid och därför har vi satt i gång ett ganska rejält åtgärdsprogram med en omorganisation av den svenska verksamheten, säger Skandias vd Hans-Erik Andersson till TT.
Tidigare har bolaget meddelat att man ska koncentrera kundverksamheten och trimma administrationen. Sammanlagt berörs cirka 200 anställda.
Under fjärde kvartalet kommer Skandia göra en avsättning för omstruktureringskostnader med sammanlagt cirka 350 miljoner kronor, varav cirka 300 miljoner kronor är hänförligt till den svenska verksamheten.
Enligt Hans-Erik Andersson är Skandias varumärke allvarligt skadat av alla skandaler som drabbat Skandia.
– Vi håller på att försöka återupprätta förtroendet. Men hur lång tid det kommer att ta vet jag inte, säger han.
Skandiabanken är ljuset i mörkret på den svenska marknaden och vinsten steg från 133 miljoner kronor till 356 miljoner kronor.
Trots att det tredje kvartalet vanligtvis är svagare än övriga kvartal fortsatte försäljningen att öka i framför allt Storbritannien. Den sammanlagda försäljningen i affärsområdet UK & Asia Pacific steg med 47 procent till 12,2 miljarder kronor.
– Vi fortsätter ta marknadsandelar i Storbritannien som är Europas största pension- och livmarknad. Och vi fortsätter att flytta fram positionerna i Kontinentaleuropa, där vi kanske har den största framtidspotentialen, säger Hans-Erik Andersson.
Inom den svenska verksamheten har dock marknadspositionen försvagats ytterligare. Det förklaras bland annat med de ”händelser som drabbat Skandia och vilka med all rätt har fått mycket uppmärksamhet”. En annan orsak uppges vara ”bristande fokus på affärsutveckling”, heter det i delårsrapporten.
Sammantaget ökade Skandias nyförsäljning inom fondförsäkring med 13 procent under kvartalet. Försäljningen i Storbritannien steg med 36 procent, i Sverige minskade däremot nyförsäljningen lika mycket.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.