Sebastian Haglund har varit Trygg-Hansa trogen ända sedan studenten. Karriären inom företaget har lett fram till hans nuvarande roll som ansvarig chef för kundserviceenheten för småföretagare.
"Drömjobbet landar inte i knät på dig"
Mest läst i kategorin
Sebastian Haglunds karriärresa började med att han fick ett tips från en kompis mamma som var chef på Trygg-Hansa. Hon trodde att han skulle trivas på företaget, så han började jobba där direkt efter studenten. Från början var tanken att han bara skulle stanna något halvår för att sedan börja läsa på universitetet.
– Men jag stormtrivdes redan från första dagen, både med arbetsuppgiften, företagskulturen och mina kollegor, så jag lade studieplanerna på is några år, berättar han.
Efter att ha fått sin första chefstjänst började han parallellt att plugga på ekonomprogrammet i Lund.
– Det blev en intensiv, men mycket lärorik period där vikten av god struktur verkligen blev påtaglig. Efter universitetsstudierna har jag sedan arbetat i olika ledarroller, både som chef över kundservicemedarbetare och som chef över chefer, fram tills dess att jag fick min nuvarande roll för drygt ett år sedan.
Hur tänkte du kring din karriär innan du började på Trygg-Hansa?
– Jag hade aldrig drömt om att få jobba med försäkring, försäljning eller ens med ledarskap när jag var yngre. Snarare tänkte jag plugga juridik och bli affärsjurist eller advokat. Därför fanns det initialt ingen medveten karriärtanke. Det var snarare något som växte fram i takt med att jag fick förmånen att arbeta med ledarskap i en stimulerande miljö med engagerade medarbetare, chefer och intressenter.
– Jag har haft fem olika ledarroller under mina elva år på Trygg-Hansa, och inte varit rädd för att hoppa på nya uppdrag när möjligheten dykt upp. Om det funnits någon strategi har det handlat om just det – att jag tagit chansen och inte varit orolig för att misslyckas utan trott på mig själv och min potential att göra ett bra jobb.
– Samtidigt blir det alltmer påtagligt att det är viktigt att ha en tydlig karriärplan och en bild av vad man vill både på kort och långt sikt – gärna om både fem och tio år. Detta är något jag behöver lägga mer tid och energi på för att göra rätt val i framtiden.
Vad innbär din nuvarande roll?
– Jag är chef för kundserviceenheten för småföretagare, och i min ledningsgrupp ingår fem direktrapporterande gruppchefer som i sin tur ansvarar för cirka 65 medarbetare.
– Rollen är intressant såtillvida att jag får kombinera både operationellt och strategisk ansvarstagande, samtidigt som en huvuduppgift är att ge mina medarbetare så mycket utrymme som möjligt för att växa och utvecklas. Det är en förmån att få jobba nära affären med slutkund, men samtidigt involveras i strategiska frågor.
Vilka karriärdrag har du gjort som varit lyckosamma för dig?
– Dels var ett klokt karriärdrag att stanna hos Trygg-Hansa samtidigt som jag pluggade. Även om detta periodvis var jobbigt lärde jag mig hantera hög arbetsbelastning, långa arbetsdagar och som tidigare nämnt – vikten av bra struktur.
– Med anledning av detta blir jag sällan stressad idag, samtidigt som jag kan upprätthålla en bra work/life-balance genom att arbeta effektivt under tiden jag är på jobbet och sällan behöva ta med jobbet hem sena kvällar och helger.
Hur tänker du kring det goda ledarskapet?
– Som ledare är det väldigt viktigt att prioritera dina medarbetares utveckling. Det är lätt att den vardagliga dialogen i gruppmöten och individuella samtal mest handlar om hur vi levererar mot kortsiktiga mål och vad vi behöver göra för att utveckla och bibehålla olika typer av leverans.
– Därför måste man göra aktiva val och sätta av tid för att prioritera medarbetarens utveckling och tillsammans diskutera styrkor, utvecklingsområden och karriärplaner. Jag har sådana individuella möten med mina direktrapporterande chefer minst en gång per månad. Initialt kan det kännas lite trevande, men efterhand har jag märkt att personen i fråga verkligen tänker till och utvecklingen blir påtaglig.
– I början av min ledarkarriär var jag dålig på detta. Dialogen med mina medarbetare präglades nästan uteslutande av operationella frågor och alltför ofta lade jag mig i arbete som denne borde fått utrymme och tillit att hantera mer självständigt. Med facit i hand kan man konstatera att dessa medarbetare knappast utvecklades personligen eller i sitt ledarskap, utifrån den sparring de hade med mig.
– Efter att själv reflekterat över vad jag motiveras- och demotiveras samt utvecklats av, i dialogen med mina egna chefer, kom jag fram till att detta är något jag måste prioritera och säkerställa gentemot min egen personal, både i min nuvarande- och i framtida roller.
– Jag tycker också att samtal med fokus på min medarbetares utveckling är ett utmärkt tillfälle att efterfråga feedback där det man får tillbaka ofta är mycket träffsäkert och viktigt att ta till sig. Jag är övertygad om att en av nycklarna bakom att bli en framgångsrik ledare är att efterfråga feedback, ta emot den med ödmjukhet och arbeta med den aktivt. Även detta är svårt i början, men precis som förmågan att utmana en medarbetares utveckling är det något som blir lättare och mer värdeskapande med tiden.
Vilket av dina egna karriärdrag vill du pusha för till andra?
– Det viktigaste är att våga ta tillvara på karriärmöjligheter, samt att skapa sig en bild av vad man verkligen vill – både på kort och långt sikt. Sedan är det viktigt att inte sitta och vänta på att drömjobbet skall landa i knät på dig. Det gör det nästan aldrig.
– När du har en bild av vilken tjänst du vill ha, oavsett om den är intern eller extern, så reflektera över vad du behöver göra för att bli så rekryteringsbar som möjligt. Ofta innebär detta att du behöver ta kontakt med och skapa en relation till rekryterande chef och andra intressenter. Detta kan ofta kännas obekvämt eller forcerat, men det är den möjlighet du har för att få ett försprång gentemot andra som söker samma tjänst. Arbetet bakom är ofta minst lika viktigt som vad du förmedlar i en intervjusituation.
Vad händer i vinter för din del?
– Jag är involverad i en mängd olika projektströmmar med fokus på digitalisering. Detta är mycket spännande och nödvändigt, både för min avdelning och företaget i sin helhet. Utöver detta medför årets fjärde kvartal även att vi i detalj fastställer målbilden inför 2017, berättar Sebastian Haglund.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.