Realtid

Domarna som ger lurade sparare hopp

Per Agerman
Uppdaterad: 24 nov. 2015Publicerad: 24 nov. 2015

Det är många svenskar som bränt sig på aggressiv försäljning av riskfyllda finansiella produkter de senaste åren. I många fall är tragedierna stora när ett livslångt sparande gått upp i rök.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I centrum står mer eller mindre oseriösa försäkringsförmedlare som sålt högriskprodukter, ofta till en äldre målgrupp. Provisionerna har varit höga och omedelbara.

I många fall verkar de drabbade, och deras anhöriga, bita ihop och bittert konstatera att pengarna är borta. Att försöka få någon form av kompensation känns som en oöverstiglig uppgift, som att klämma vatten ur en sten.

Men faktum är att en serie aktuella domar visar att det finns chans till upprättelse. Enligt lag måste svenska försäkringsförmedlare nämligen ha en ansvarsförsäkring och det visar sig att denna faktiskt kan ge ett betryggande skydd för den som blivit lurad på sparpengarna.

I nästa vecka fäller Hovrätten över Skåne och Blekinge sitt utslag i tvisten mellan "Connecta-kunderna" och Länsförsäkringar. Domen är högintressant inte bara för de 35 kunder som förlorat stora belopp då vd:n på Connecta Fond och Försäkring lurat in dem i fejkade investeringsupplägg.

Kunderna vann i tingsrätten och går hovrätten på samma linje betyder det att vi närmar oss någon form av prejudikat kring när en försäkringsförmedlares ansvarsförsäkring ska anses gälla.

Länsförsäkringar har i både tingsrätt och hovrätt hävdat att Connecta-vd:n inte ägnade sig åt "försäkringsförmedling" och att ansvarsförsäkringen därmed inte täcker förlusterna. Tingsrätten anser dock att denna hållning inte är förenlig med intentionerna i EU-direktivet, svensk lag och förarbetena till denna.

Domstolarna hävdar att en enskild individ som förmås göra en finansiell placering har rätt att kunna lita på sin försäkringsförmedlare och om denna visar sig vara oseriös så ska ansvarsförsäkringen täcka upp för åtminstone delar av förlusten.

Även Stockholms tingsrätt och Svea hovrätt gör samma bedömning i ett mindre mål som nu ligger för bedömning i Högsta domstolen. Även här är det Länsförsäkringar som är inblandade och försäkringsbolaget har begärt prövningstillstånd hos HD efter förlust i två instanser.

ANNONS

I detta fall är det en 81-årig man som 2009 förmåddes att investera i en certifikatsprodukt utställd av RBS och SIP Nordic. Den salufördes genom numera konkursade European Wealth Management Group (EWMG) som också hade försäkringsförmedlingstillstånd.

Efter bara några år var hela det investerade beloppet (500.000 kronor) borta.

Men 81-åringen har enligt både tingsrätt och hovrätt rätt till full ersättning från Länsförsäkringar då EWMG agerat vårdslöst då man sålde den finansiella produkten som placerades i en kapitalförsäkring. Att mannen var en äldre och oerfaren investerare och att det insatta kapitalet utgjorde i princip mannens alla likvida medel vägde tungt i sammanhanget.

Det rådgivningsprotokoll som upprättades vid investeringen sågas av domstolarna.

Enligt 81-åringens vittnesmål hade han fått intrycket av att certifikatet skulle stå emot svängningar på börsen. Han hade aldrig investerat om han förstått att hela insatsen kunde gå förlorad.

Riskfyllda produkter i regi av SIP Nordic prövades också i en annan tvist som avgjordes av Stockholms tingsrätt för drygt ett år sedan. Även denna är intressant för spararkollektivet. I det aktuella fallet gick de drabbade kunderna till rätten då de ansåg sig blivit utsatta för missvisande marknadsföring från SIP Nordics sida. Tingsrätten gick på deras linje och parterna har därefter gjort upp utanför domstol.

Här var det alltså inte fråga om en försäkringstvist men frågorna om korrekt information och den finansiella aktörens agerande var delvis likartade. Det går alltså att bevisa bedräglig marknadsföring och få rätt i svensk domstol!

Står sig Connecta- och EWMG-domarna hela vägen ut lär Länsförsäkringar får det svettigt. Runt hörnet väntar nämligen ännu en stor försäkringstvist.

ANNONS

Detta fall rör omkring 150 kunder till Avenyn Spar-gruppen som för några år sedan köpte 24MAS-aktier som placerades i kapitalförsäkringar hos Victory Life.

Försäkringstvisten ligger i Stockholms tingsrätt sedan 2013 och väntas under nåsta år leda fram till en första mellandom. Vid sidan av Länsförsäkringar står även AIG på svarandesidan.

Försäkringsbolagen går även här på linjen att ansvarsförsäkringarna inte gäller och detta är nu vad som ska prövas i mellandomen.

Om försäkringen faktiskt visar sig gälla blir nästa steg att pröva om Avenyn Spar agerat vårdslöst och om kunderna lidit någon skada. Tvisten lär pågår ytterligare ett antal år.

Det kan alltså ta lång tid att få rätt för den som väljer att gå till domstol men bara det faktum att det faktiskt kan ge resultat innebär en stor förändring på den svenska investeringsmarknaden. Att bittert knyta näven i fickan och gå vidare är kanske inte den enda vägen framåt för den som drabbats av oseriösa finansaktörer.

För den som funderar på att driva en process kvarstår dock många trösklar att passera. Det finns förvånansvärt lite information om hur man kan gå till väga för att kräva sin rätt.

Som stämmande part riskerar du fortfarande att få betala motpartens rättegångskostnader, det finns många finstilta fallgropar när det gäller reklamationstidpunkter, vem som är korrekt motpart och det gäller också att kunna dokumentera trovärdigt att man fått felaktig information och tvivelaktiga råd. Det kan vara svårt när det har gått några år.

Att hålla hårt i relevanta dokument, mejl och liknande är A och O!

ANNONS

Men om fler fall visar sig hålla i domstol kommer kunskaperna om detta att spridas till allt fler. Vem vet hur många oseriösa investeringsprodukter som sålts av svenska försäkringsförmedlare de senaste åren där ansvarsförsäkringar kan täcka åtminstone delar av förlusterna?

Länsförsäkringar har tagit det säkra före det osäkra och helt slutat att sälja ansvarsförsäkringar till försäkringsförmedlare. Så här skriver pressavdelningen i en kommentar till Realtid.se:

"Från den 18 september förra året införde Länsförsäkringar Sak Försäkringsaktiebolag stopp för att nyteckna eller förnya ansvarsförsäkringar för livförsäkringsförmedlingsverksamhet.

Beslutet är taget mot bakgrund av att rättsläget inom detta område är mycket oklart vad gäller avgränsningen av den verksamhet som enligt lag om försäkringsförmedling omfattas av begreppet försäkringsförmedling. Detta i kombination med att produktutbudet på livförsäkringsmarknaden blivit så komplext gör att vi inte har möjlighet att överblicka vilken typ av produkter och försäkringar som livförsäkringsförmedlare rekommenderar till sina kunder."

Att ett stort försäkringsbolag inte längre vågar ställa ut ansvarsförsäkringar till svenska försäkringsförmedlare säger en hel del. I grund och botten är det givetvis ett underbetyg för Finansinspektionens förmåga att rensa upp i rådgivningsträsket. Att försäkringsbolagen får ta smällen borde givetvis vara ett undantagsfall.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Per Agerman
Per Agerman
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS