<pufftextlänk>Det blir svårare för tonåringar att smita ut en lördagsnatt när Walt Disney fortsätter sitt intåg i mobilbranschen.</pufftextlänk> Mediebolaget ska erbjuda oroliga föräldrar en tjänst som gör det möjligt för dem att övervaka sina barn.
Disney satsar på oroliga föräldrar

Mest läst i kategorin
Med den nya mobiltjänsten kan föräldrarna begränsa hur mycket barnen kan ringa, men även spåra röst-, text- och bildmeddelanden. Genom gps kommer det dessutom vara möjligt att se var barnen befinner sig.
Tjänsten riktar sig till föräldrar med barn i åldern 10 till 15 år. Tjänsten lanseras bara i USA. Om den på sikt kommer till Europa finns det inga uppgifter om. Enligt undersökningsföretaget Jupiter Research utgörs marknaden i USA av 20 till 30 miljoner barn.
För att även locka ungdomarna att skaffa telefoner med den nya tjänsten erbjuds innehåll från Walt Disney i form av ringsignaler, skärmsläckare och spel.
Jupiter Research ser en starkt tillväxt i tonårssegmentet. Den amerikanska marknaden i stort är redan mättad, då 70 procent redan har en mobiltelefon. Därför anser Jupiter Research att Disneys satsning på ungdomar har stor potential.
Bland 13-åringar i USA har 45 procent egna mobiltelefoner. Nästan en tredjedel av dessa abonnemang betalas av ungdomarnas föräldrar.
– Det är helt klart en stor marknad med mobiler för tonåringar, säger Jupiter Research analytiker Julie Ask till BBC.
Enligt den amerikanska tidningen Mobile Tracker kommer Disneys tjänst att finnas tillgängliga i två telefoner, en från LG och en från Pantech. Tjänsten är utvecklad i samarbete med Sprint.
Tidigare i år lanserade Disney en annan mobiltjänst i samarbete med sportkanalen ESPN som erbjuder nedladdning av sportnyheter.