Allt fler företag lägger pengar på annonser, vilket får reklambyråerna att börja anställa igen.
Det våras för reklambyråerna
Mest läst i kategorin
Enligt siffror från Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM, har annonsmarknaden ökat med hela 7,4 procent under der tredje kvartalet i år jämfört med samma period 2003. Totalt uppgår reklaminvesteringarna i medierna under det tredje kvartalet till 5,2 miljarder, vilket är 365 miljoner kronor med än föregående år.
Anna Serner, vd för Reklamförbundet, är inte förvånad över de positiva siffrorna. Hon har redan sett en kraftigt ökad rekrytering hos reklambyråerna.
– Det är en tydlig skillnad från och med september. Vi har märkt av både en nyrekrytering och att folk rör på sig mellan byråerna. Rekryteringen har nog ökat med cirka 50 procent, men det är ju från nästan obefintliga siffror tidigare, säger Anna Serner, vd på reklamförbundet.
Anna Serner tror att rekryteringen kommer att fortsätta även nästa år.
– Jag skulle gissa på att tillväxten vad gäller personal i branschen hamnar på dryga 5 procent under 2005.
Den oadresserade direktreklamen och Internetreklamen fortsätter att öka starkt på med 17 respektive 25 procent.
Mer överraskande är att kvällspressen ökar igen för 8:e kvartalet i rad. Deras annonsintäkter steg med hela 40 procent.
Elisabeth Trotzig, vd för IRMD, hade inte räknat med en så kraftig ökning. Hon tror att det kan förklaras den generella uppgången i ekonomin, av att kvällspressen har en bra räckvidd i hela landet samt att de har fått en ökad bil- och reseannonsering. Ytterligare en faktor kan, enligt Elisabeth Trotzig, vara Expressen och Aftonbladets samarbete på annonsmarknaden.
Tv-reklamen anses ha gynnats av de sändningarna av de Olympiska spelen i Aten under sensommaren. Annonsintäkterna där steg med 11,5 procent.
Gratistidningarna fortsätter visserligen att öka, men inte lika snabbt.
Illa går det däremot för morgontidningarna i storstäderna, som fortsatt visar en nedgång i annonsintäkter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.