Ålandsbanken Sveriges ekonomichef om prognosmiss och svängigt fjolår.
"Det har varit mycket gas och broms"
Mest läst i kategorin
Jan-Gunnar Eurell, chief financial officer (CFO) på Ålandsbanken Sverige tycker inte dagens vinstvarning speglar den underliggande verksamheten i Sverige.
– Vi är inte oroade över dagens siffror. Det är väldigt mycket städning inom Ålandsbanken. Allt för att vi ska kunna bli en slimmad och lönsam bank i framtiden, säger Jan-Gunnar Eurell.
Men prognosen gick från plus till minus?
– Det handlar mest om nedskrivningen av Burgundy. Det är mycket redovisningsfrågor som tolkning av intäkter och kapital. Revisorer byter också uppfattningar under tidens gång. Vi har exempelvis fått in pengar som revisorerna valt att sprida ut under de kommande tre åren. Vi har därför valt att ta de sämre tiderna nu och på så sätt flytta vinsten framåt.
Hur är läget hos Ålandsbanken i Sverige?
– Det är kolossalt bra. Vi har fullt upp med nyinkommande kunder och tillströmmningen är så stor att vi varit tvugna att ta in hjälp från Helsingfors och Åland för att klara situationen.
Hur många kunder rör det sig om?
– Jag har ingen exakt siffra på det. Men bara den sista månaden har vi sett att 300 nya konton har öppnats. Det är förhållandevis mycket under både julhelg och ledighet, speciellt för en liten bank som oss.
Under det gångna året har ni både nyanställt och genomfört stora besparningar. Det verkar som ett väldigt svängigt år?
– Ja, vi har flyttat runt en del resurser internt. Så det har varit mycket gas och broms. Men det har att göra med vår historia. När vi tog över från Kaupthing tog vi över en stor lokal och en onödigt stor it-platform. Det tar tid att fasa ut gamla kontrakt men den städning vi gjort har varit helt nödvändig för att få ner centrala kostnader.
Vad tror du inför 2012?
– Hela Ålandsbanken kommer definitivt gå med plus. Om man ska prata om Ålandsbanken Sverige så är det lite svårare.
Varför då?
– Eftersom vi fortfarande är i en uppstartsfas här i Sverige. Vi började även med höga kostnader som vi arbetar med att få ner. Affärsvolymen är inte heller tillräckligt stor ännu. Det kommer ta flera år innan vi får en tillräckligt stor kundbas. Men de åtgärder vi gjort 2011 stärker oss inför framtiden. Kundutvecklingen är också väldigt positiv.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.