Hexagons juridiska motor om vikten av mjuka värden vid bolagsköp.
"Det gäller att skapa en vettig relation"
Mest läst i kategorin
Hexagon är ett av börsens mest M&A-intensiva bolag. Advokaten Johnny Andersson har varit med vid merparten av affärerna sedan 2000. Sedan 2011 är han en permanent del av Hexagons ledningsgrupp vid sidan av delägarskapet i Mannheimer Swartling.
Att genomföra en lyckad affär handlar till stor del om att förstå motparten. I Hexagons fall är det avgörande att vinna förtroende hos de ingenjörer och egenföretagare som ofta finns på andra sidan förhandlingsbordet.
– Det går inte att komma ett helt gäng i kostymer, slipsar och blanka skor från en investmentbank som pratar ett språk som hör hemma i större företagsaffärer. Det skulle skapa distans, säger han i en intervju med Realtids Industrirapport.
Hexagons lever gott på sitt rykte och det förtroende som man byggt upp på marknaden sedan starten. Alltför smarta eller aggressiva affärsupplägg riskerar att slå tillbaka.
– Är vi för aggressiva så straffar det sig sedan i integrationsprocessen, vilket oftast är den svåraste delen av ett förvärv. Det gäller att få alla människor i det nya bolaget att vara lika engagerade efter som före förvärvet för att kunna säga att vi har lyckats fullt ut. Det är en så kallad mjuk fråga i förvärvsprocesser men det är oerhört viktig att den hamnar på rätt bog. Det gäller att skapa en vettig relation från dag ett.
Läs hela intervjun med Johnny Andersson i senaste numret av Industrirapport, beställ ditt eget exemplar här.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.