Realtid

Desperat för American Apparel

administrator
administrator
Uppdaterad: 18 aug. 2010Publicerad: 18 aug. 2010

Dov Charney, 41, har skapat 280 modebutiker i 20 länder på sju år. Det har alltid varit svajigt. Men nu är det kris.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det kostar på att vara hipp. American Apparels image bygger förutom på sex också på att plaggen är ”made in downtown LA” som det står på tygmärket i nacken.

Det är kanske lite opraktiskt även för ett företag som omsätter bara 558 miljoner dollar – långt mindre än konkurrenterande prestigemärken.

American Apparel har nu ett ”akut behov” av erfaren personal för kvalitetssäkring, sömnad, mönster och mekaniskt underhåll till sin fabrik. Det framgår av platsannonser på företagets hemsida.

Förra sommaren sparkade företaget 1.500 papperslösa anställda efter krav från immigrationsmyndigheterna. Företaget har inte klarat av att ersätta dem med arbetare som har lagliga villkor.

I mars störtdök aktiekursen efter att ledningen misslyckats med att ge några som helst resultatprognoser med hänvisning till ”avsevärd inverkan av den försämrade produktionseffektiviteten”. Bristen på plagg fick försäljningen att sjunka. Förlusterna skenade.

I förra veckan meddelade företaget att förlusten för årets andra kvartal såg ut att bli ännu värre på grund av lägre intäkter högre kostnader.

Exakt hur stora förlusterna är vet ingen. Revisorerna från Deloitte & Touche lämnade skutan i juli efter att ha meddelat att uppgifter som kan påverka resultatet för helåret 2009 saknas.

För första kvartalet 2010 verkar det ha stannat kring 18 miljoner dollar back.

ANNONS

American Apparel klarade Lehmankraschen hösten 2008 bättre än många, men i slutet av 2009 uppgick skulderna till 83 miljoner dollar. Riskkapitalbolaget Lion Capital som gick in i april 2009 tar 17 procent i ränta på sina pengar.

Sedan börsnoteringen i slutet av 2007 har företaget presenterat sina kvartalsrapporter försent åtta gånger. Nu hotar en avnotering, skriver Financial Times.

Vad göra? Kanske går det att hitta kunder som betalar mer? En preppy button-down-skjorta och en proper kofta kompletterar numera hipster-kollektionen av vad en branschanalytiker karatäriserar som ”vardagsplagg uteslutande bestående av stretchiga material och t-shirts”.

Preppy-greppet känns igen från ett annat desperat statusmärke: Tommy Hilfiger hann re-branda minst 720 grader på bara några år innan nederländska modehuset Phillips-Van Heusen i mars till slut bekräftade att man köpte upp märket.

American Apparel ägs fortfarande till 53 procent av grundaren Dov Charney. Upp- och utköp lär dröja. Aktiekursen har fallit från 4 dollar för ett år sedan till 1,50.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS