<pufftextlänk>Mobiltelefoner drivs inte längre främst av teknik.</pufftextlänk> Nu är attityd viktigare och därför satsar modehusen på att designa mobiltelefoner. Senaste samarbetet är mellan amerikanska Motorola och italienska Dolce & Gabbana. "Detta är bara början", säger designern Sofia Svanteson.
Design driver mobilutvecklingen

Mest läst i kategorin
RAZR V3 heter telefonen från Motorola och Dolce & Gabbana. Men hjälp av välstylade modeller ska Motorola nå de medvetna och kräsna konsumenterna. Dolce & Gabbana har även designat tillhörande hörlurar och Bluetooth headset.
– Det är inte första gången någon sådant här uppstår. Just Motorola har tidigare samarbetat med ett amerikanskt street-märke, men det här är första gången som de bryter in på lyxsegmentet vad jag vet, säger Sofia Svanteson, grundare av designföretaget Ocean Observation, till Realtid.se.
Enligt Sofia Svanteson var Motorola en av de första tillverkarna att satsa på att integrera andra varumärken med sitt eget. 2002 inledde Motorola ett samarbete med Phat Farm och lanserade mobilen i90c. 2004 följde de upp med i833 som var ett samarbete mellan dem och Phat Farms “sub-brand” Baby Phat.
– Under de senaste 15 åren har mobiltelefonen gått från att vara en nischad apparat för telefoni till en personlig konsumentprodukt, framförallt i västvärlden. Detta nya tillstånd har medfört att mobilen numera spelar en självklar huvudroll i strävan efter att uttrycka individuell smak inom mode och stil.
En anledning till utvecklingen anser Svanteson vara att tekniken inte längre är unik.
– I dag kan inte tillverkarna differentiera sig med hjälp av teknik. Inte heller är det ny teknik som skapar de största försäljningssuccéerna utan det är designen av mobilerna. Därför är samarbeten med modeindustrin ett givet steg att ta för både tillverkare och operatörer.
Sofia Svanteson tycker att Motorola och Dolce & Gabbanas samarbete är naturligt.
– RAZR mobilen är en bra grundplåt för deras varumärke. De ser ut att fungera fint tillsammans och resultatet ser inte särskilt krystat ut.
Samsung har tidigare samarbetat med Ana Sui,
Betsey Johnson och Diane von Furstenberg. Även 3 har gjort en mobil tillsammans med den italienska modeskaparen Roberto Cavalli.
– Det trista med hela den här utvecklingen, hittills, är att man bara satsat på att låta modeföretagen designa mobilens skal. När man öppnar telefonen och använder tjänsterna är det intryck man får av exteriören som bortblåst och man är tillbaka i den gamla vanliga ganska trista teknikdjungeln igen. Men det lär bli ändring på det också framöver.
Svantesson berättar att det i dag är alldeles för dyrt och tidskrävande att uppdatera själva gränssnittet i telefonen. Men redan om ett år tror hon att situationen kommer se annorlunda ut.
– Eftersom det kommer bli billigare och enklare kommer även företag som Dolce & Gabbana designa speciella Dolce & Gabbana-funktioner som tilltalar den målgruppen som köpt telefonen.