Realtid

De vill veta när du inte tittar

administrator
administrator
Uppdaterad: 28 juli 2006Publicerad: 28 juli 2006

<pufftextlänk>Den nya generationens hårddiskinspelare för tv-program har ställt till det för annonsörerna.</pufftextlänk> Folk tittar inte längre på tv-reklamen. Nu ska annonsörerna lära sig varför.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det amerikanska digital-tv-företaget Tivo har låtit sin undersökningsavdelning granska hur deras 4,4 miljoner kunder tittar på reklam.

Den viktigaste punkten för avdelningen att undersöka är dock när kunderna väljer att inte titta på reklam.

Kalifornienföretaget Tivo har tidigare setts som det största hotet mot tv-bolagen. De är marknadsledande när det gäller hårddiskbaserade inspelningsapparaterna (DVR).

De säljer även abonnemang på en del viktiga funktioner kopplade till produkten. I USA är hårddiskinspelaren kopplad till en internettjänst där alla tv-tablåer får plats.

Tv-bolagen anser att Tivos hårddiskinspelare är för användarvänlig, den kan automatiskt banda in favoritprogram och den kan ställas in att automatiskt hoppa över reklamavbrott.

Undersökningsavdelningen har kommit fram till att 70 procent av de som tittar på inspelade program väljer att hoppa över reklamen, skriver The New York Times.

Efter att under en tid ha registrerat kundernas minsta tryck på fjärrkontrollen har Tivo sammanställt tittarbeteendet i en databas som annonsörerna kan få ta del av.

Det har till exempel visat sig att reklam som innehåller djur oftare blir tittade på i samband med naturprogram än annars.

ANNONS

Annonsörerna hoppas att statistiken kan hjälpa dem att lära sig mer om konsumenten och att de därmed kan anpassa reklamen efter intresse. I och med ett ökat kunnande om tv-tittarnas tittarvanor förbättras även annonsörernas förhandlingsposition gentemot tv-kanalerna.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS