Fredrik Lundberg köpte en BMW 750 – långa modellen. Se vilka övriga kändisar som köpt de värsta vrålåken under fjolåret i Realtid.se:s traditionsenliga översikt.
De köpte nya lyxbilar 2010
Mest läst i kategorin
Nybilsregistreringarna ökade med 35 procent under 2010 jämfört med 2009, och Porsche rapporterade ett rekordår med nästan 500 sålda bilar i Sverige.
Till väsentligheterna: vem köpte vad? En titt i Transportstyrelsens register avslöjar detta.
Bland Ferrari-köparna finns den omstridde fastighetsklipparen Lars Edman, som i april köpte en California. Realtid.se rapporterade om Edman när han 2007 sålde Bünsowska villan i Stockholm för 115 miljoner kronor.
Branschkollegan Urban Edenström på Newsec, vars dubbelparkerade Ferrari Scaglietti av 2005 års modell Realtid.se rapporterade om i oktober 2009, kompletterade (eller ersatte?) i maj med en nyare version av samma modell.
En som medverkade i samma artikel som den om Edenströms dubbelparkerade Ferrari var Max Barclay, eftersom han stod som informationschef (men inte ville uttala sig om Edenströms dubbelparkerade Ferrari). Barclay är storägare i samma imperium, men baserad i Göteborg – dock inte i Newsecfastigheterna i Biskopsgården, de vars kackerlackor Uppdrag Granskning rapporterat om. Barclay köpte en Mercedes SLS AMG i höstas.
I Saltsjöbaden är Elekta-vd:n Tomas Puusepps fru numera lycklig ägare till en Ferrari California. Möter hon WM-datagrundaren Thord Wilknes 37-årige son på vägarna i förorten vinkar hon sannolikt: han har en likadan.
Flygt bor liksom Per Gessle i södra Sverige. Men att popsmeden köpt ännu en Ferrari – en 599 GTO i augusti – är knappast ägnat att förvåna.
En bit från kungen av Tylösand, men inåt landet i närheten av Laholm, bor utemöbelsföretagaren Rolf Brorsson. Hans Brafab säljer trädgårdsmöbler i Norge och Sverige. Efter att ha sålt 80 procent av företaget för uppskattningsvis (enligt DI) en kvarts miljard kronor i vintras till skånska Furninova skaffade Brorsson en Jaguar XKR Convertible (cabriolet) inför sommaren.
Den som köpt flest Ferrari är en 51-årig läkare i Kullavik utanför Göteborg: via sitt bolag, som enligt årsredovisningen bedriver ”medicinsk och administrativ konsultation” vid sidan av uthyrning av bilar, har han köpt tre Ferrari under året.
I avdelningen gamla pengar kan nämnas att Kinnevikgrundaren Robert von Horn har en släkting och namne på Strandvägen som – som vanligt – köpte bil under 2010. I år blev det en Ferrari 458. Och Marcus Wallenbergs svägerska i Djursholm slog till på Mercedes mellanklass-SUV, en GLK 220.
Detsamma gjorde Jeff Bork i samma förort. Bork har intervjuats i Realtid.se om det noterade fondföretaget Naxs, där Robert Andréens måg arbetar och där Bork är vd. Bork köpte dock till skillnad från fru Wallenberg två GLK 220.
När vi ändå är i Djursholm: styrelseproffset Kjell Duveblad köpte en Porsche GT3, och Fredrik Lundberg – japp, han! – en BMW 750. Grundpriset för Lundbergs variant, en Li xDrive, går lös på 1.004.000 kronor – men man får förmoda att fastighetsmagnaten liksom de flesta av sina medköpare har en del av det som riktiga bilreportrar kallar för lull-lull.
Sfärkamraten Lennart Francke, gammal Handelsbanken-räv, köpte en BMW 740.
Apropå banker: Swedbank AB äger sedan september en BMW X5 via sitt tjänstebilsföretag Autoplan. Detta i likhet med Santander, den spanska banken som i Sverige inriktat sig på bland annat billån. Deras X5:a köptes dock några månader innan Swedbank köpte sin.
I finansbranschen märks vidare Anders Hedenfalk, en av grundarna till snabbväxande Cerberus, som marknadsför sig som en oberoende investeringsrådgivare och riktar sig mot privatpersoner. De provisioner på fondavgifter som Cerberus får från bland annat Folksam och SEB Trygg Liv för denna oberoende rådgivning gjorde att Hedenfalk kunde unna sig en Porsche Panamera Turbo i november (grundarkollegan Toni Song köpte tidigare en svart Ferrari, men den bytte ägare till Songs syster kort efter köpet).
Även finansmannen Johan Orring köpte Panamera, liksom medtechframgångssagan Raysearch – båda finns i Djursholm.
Raysearchs exemplar stod för övrigt i Porsches verkstad när Realtid.se var där och fotograferade i samband med Porsche-entusiasten David von Schinkels temakväll för Team Tidö. Här är bilden.
Ingenjören Ken Gerhardsen, en av HiQ:s grundare som enligt Affärsvärlden tjänade storkovan på att sälja ut HiQ-aktier en månad innan de dök vid IT-kraschen 2000, köpte också en Panamera.
Postens nytillträdda vd Lars Idermark, styrelseordförande i Swedbank, har fler skäl än villan med havsutsikt i Kullavik att fortsätta sin veckopendling: en månad efter att det aviserades att han skulle byta från vd-rummet på KF och fördubbla månadslönen till 900.000 kronor köpte han en Aston Martin Vantage V8.
Inte långt från Idermark bor Christer Johansson, en av dem som tjänade en hacka på att Sjätte AP-fonden köpte huvuddelen av Sportmanship i december 2008. Sportmanship är företaget bakom göteborgarnas favoritmärke Henri Lloyd, och för Johansson blev det en Cayenne Turbo i somras.
Aston Martin, Idermarks val, är det lyxbilsmärke som procentuellt sett ökat mest under året (se faktaruta). Bland dem som köpt kan nämnas Hexpols vd Georg Brunstam, Odd Molly-grundaren Per Holknekt och Clas Ohlson-arvingen Helena Tidstrands man Mats.
Även Ola Serneke, byggare i Göteborg, och Stockholmsfastighetsklipparen Stefan Landgren (eller någon kompanjon till honom; bilen ägs av bolaget Convertera) köpte Aston Martin.
Rättelse:
I en tidigare version av denna artikel förekom en uppgift om att den Augustprisbelönade författaren Torbjörn Flygt skulle ha köpt en Ferrari. Detta är fel: Ferrarin köptes av en namne till Flygt; liksom författaren bosatt i Skåne. Realtid.se beklagar misstaget och ber Torbjörn Flygt (författaren) om ursäkt.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.