… ny global chef för varumärkesfrågor på Vodafone. När blev det klart med det nya jobbet?
David Erixon

Mest läst i kategorin
– Jag har haft den här rollen i tre veckor nu… Men det verkar som ni i Sverige inte sett det i brittisk press?
Hur länge har du varit på Vodafone?
– Jag är nästan en oldie nu, i fem och ett halvt år. Jag började på Vodafone i Sverige där jag jobbade med rebrandingen av Europolitan till Vodafone. Sedan sex månader har jag varit på avdelningen för den globala marknaden och blev ganska snart global reklamchef.
Skiljer sig ditt nya jobb från dina tidigare på Vodafone?
– Ja, det är klart annorlunda. Jag har mest koncentrerat mig på reklam fram tills nu och i dag är jag ansvarig för hela globala varumärkespositioneringen.
Hur arbetar ni med Vodafones varumärke?
– Det skiljer sig beroende på situationerna på de olika marknaderna. Ibland jobbar vi med att differentiera oss mot konkurrenter och ibland handlar det om att bygga kännedom om varumärket. Det mest övergripande för Vodafone är dock fokus på tillväxt. Det kan antingen handla om att få fler kunder, öka marknadsandelen eller ta en större del av konsumentens plånbok.
Går det att hitta en global marknadsföring, som funkar överallt?
– Absolut, det är det som är så roligt och fascinerande. Lyckas man hitta ett syfte att vara bland konsumenter som sträcker sig utöver att tjäna pengar och istället fånga en mänsklig insikt om vad ens företag kan göra för människor så är det otroligt allmängiltigt och fungerar överallt.
Har ni lyckats med det på Vodafone?
– Jag tycker vi har en idé just nu som gör det, men sen handlar ett varumärke slutligen om vad ett varumärke gör. Och det tar tid och resurser för ett företag att leverera saker utifrån det.
Hur är det att arbeta som svensk i London på ett bolag som inte ens finns i Sverige?
– Intressant! Som svensk upplever jag kan vara lite excentrisk och spela på den egalitära bakgrunden som Sverige har – icke hierarkisk, processdriven och duktig på relationer. Jag upptäcker att jag spenderar mer tid att göra jobbet än bekymra mig om att behålla det. Det är väldigt svenskt att fokusera mer på det man är intresserad av. Hierarkier är så förra århundradet…
Du jobbade med Vodafone i Sverige, och nu är det istället Telenor…
– Det känns på ett sätt tråkigt eftersom jag kom in i en tid när jag byggde upp Vodafone. Även om jag inte trodde att jag hade känslomässiga band så har jag det, även om det är mer nostalgiskt. Det känns som det är en evighet sen, fast det är det ju inte.
En sista fråga. Vad har du för mobiltelefon?
– Jag har tio olika… men använder min Blackberry mest. Den är galet bra. Den har mejl, webb, är totalt integrerad med outlook och är uppdaterad hela tiden. Den är galet praktisk.