UPPDATERAD Stekaren talar ut.
Därför säljer jag Ferrarin
Mest läst i kategorin
Ägarna till telemarketingföretaget BBP har gått in som hälftenägare i fondrådgivningsföretaget Svenska PPM, som utvecklat en ”magisk formel” för hur man ska få bra avkastning med PPM-fonderna.
Jimmie Guldbrand och Andreas Lindgren är grundare och huvudägare i BBP (Business By Phone), som under oktober kommer att börja ringa runt och sälja abonnemang på Svenska PPM:s råd till svenska privatpersoner.
– Vårt mål är att sälja 1.000 abonnemang i månaden eller totalt 10.000 abonnemang de kommande 12 månaderna, säger Guldbrand.
Ett abonnemang kostar egentligen 1.900 kronor per år, men BBP kommer att ha särskilda kampanjer när de ringer runt. Det kan exempelvis innebära att man får ett tvåårsabonnemang för samma pris som ett år.
Svenska PPM:s placeringsmodell har utvecklats av Milenko Gabrilo tillsammans med två partners som sedan länge gått åt skilda håll.
Modellen bygger på att man har sina pengar placerade i aktiefonder när modellen ger köpsignal, och i räntefonder när modellen ger säljsignal.
Det är en affärshemlighet hur modellen fungerar exakt, men förenklat innebär den att det blir köpsignal då börsen gått upp ett tag och säljsignal då börsen gått ner ett tag.
– Vi är alltid tvåa på bollen. Andra får gärna vara först på bollen för oss. Det har lönat sig historiskt, säger Milenko.
Historiskt ser siffrorna bra ut. Modellens officiella startdatum är 1 april år 1995. Har man sedan dess investerat 1 miljon kronor enligt modellens rekommendationer, skulle kapitalet ha vuxit till nästan 30 miljoner kronor idag.
Det kan jämföras med en placering i börsindex som skulle ökat till cirka 3 miljoner under samma period, eller en bankränta på 6 procent per år som skulle ha ökat beloppet till nästan 2,3 miljoner under perioden.
Har man ett abonnemang från Svenska PPM får man råd dels om när man ska köpa eller sälja aktier, och exakt vilka PPM-fonder man då ska köpa eller sälja. Svenska PPM använder olika PPM-fonder från exempelvis Simplicity, Kaupthing och Carnegie.
Om allt går väl kommer Svenska PPM inom 2-3 år att starta egna fonder som placerar enligt modellens råd. Då kan spararna investera pengarna direkt i dessa fonder.
Svenska PPM blir ett nystartat säljbolag som ägs till 51 procent av Gabrilo och 49 procent av av Guldbrand och Lindgren. Resultatet kommer att delas i samma proportioner.
Milenko kommer fortfarande via sitt helägda bolag PPM Data, äga placeringsmodellen själv och sina direkta abonnemangskunder.
När fonderna startas inom 2-3 år kommer de att läggas i Svenska PPM.
Pensionssparande kommer alltså förhoppningsvis bli nästa steg i framgångssagan för affärsmännen Jimmie Guldbrand och Andreas Lindgren som båda kommer från Linköping.
Annars är BBP mest fokuserat på att sälja telefoniabonnemang åt Tele2.
Guldbrand och Lindgren har jobbat ihop med BBP i sju år nu, men de har känt varandra längre än så.
– Vi inledde vår säljkarriär vid 15 års ålder med kokosbollar och på den vägen är det , säger Guldbrand.
BBP har i dagsläget 200-250 säljare anställda, varav 70-80 anställda i Jönköping, 50 i Linköping, 40-50 i Stockholm, 20-25 i Västervik och 20-25 på Malta.
De bästa säljarna tjänar 70.000-90.000 kronor i månaden före skatt.
– Det ska inte vara något problem att tjäna åtminstone 20.000-30.000 kronor i månaden som säljare hos oss. Annars kanske man inte ska jobba som säljare, säger Lindgren.
Förutom BBP:s försäljning till svenska kunder ser Guldbrand och Lindgren expansionsmöjligheter i Europa.
– Det är bra också så att vi har tillräckligt med kunder att ringa till, säger Lindgren.
Holland och Norge är några av de länder som undersöks.
Nya internationella säljare kan anställas på Malta-kontoret där det finns plats för att dubbla antalet säljare till ett 50-tal.
Hela BBP väntas visa en omsättning på 60 miljoner kronor i år, och kanske 70-80 miljoner nästa år.
Den snabba expansionstakten gör att det inte är några jättevinster just nu. På 1,5 år har BBP öppnat fyra nya kontor utöver ursprungskontoret i Linköping.
– Nu håller vi på att växa in i kostymen. Nästa år räknar vi med att visa bra resultat, säger Lindgren.
Guldbrand och Lindgren har jobbat med andra affärsprojekt.
De försökte starta den egna teleoperatören Europhone och sälja telefoniabonnemang åt Europhone via BBP. Idén var att satsa på billiga utlandssamtal till exempelvis Iran, men när de stora teleoperatörerna hakade på den idén blev konkurrensen för stor.
De båda affärsmännen är även delägare i pokerföretaget Double Card Rooms baserat på Malta, med inriktning på storspelare.
– Det är ingen mening för oss att göra tv-reklam och satsa på spelare som spelar för 300-400 kronor i veckan, säger Lindgren.
Idén med Double Card Rooms är att storspelarna kan spela med lägre avgifter än på andra håll, vilket gör att de därmed får ut mer pengar om de vinner än annars.
BBP:s press- och marknadschef Martin Pettersson hör av sig i efterhand och tillägger att de 200-250 säljarna som jobbar på BBP till cirka två tredjedelar är deltidsanställda som bara jobbar kvällstid.
Annars kan BBP:s omsättning på 60 miljoner kronor i år uppfattas som låg om alla vore heltidsanställda.
Pettersson befinner sig själv just nu på Malta som stöd åt säljchefen där för att få full snurr på verksamheten. BBP startade sitt kontor där i april.
Hur är det att bo på Malta?
– Temperaturmässigt är det lite bättre än Grekland där det kan bli 45 grader varmt i juli och augusti. Det varmaste jag varit med om på Malta är 37 grader, säger Pettersson.
Nu är det mer kring 25 grader på dagen, vilket de infödda maltesianerna tycker är kallt men de många skandinaverna på Malta tycker är härligt.
Finns det fina stränder?
– Stränderna är ganska steniga, men det finns även en del fina småstränder, säger Pettersson.
Malta är ganska tättbefolkat, så under högsäsong blir det proppfullt på de stränder som finns.
På vintern blir det ner mot 10-15 grader på Malta.
– Det kan upplevas som kallt, eftersom det är en fuktig och rå kyla, säger Pettersson.
Men det kommer turister till Malta även vintertid tack vare Medelhavs-öns rika kulturutbud.
Hur är levnadsstandarden på Malta? Är det Afrika-bush eller västvärldsnivå?
– Det går dj*vligt bra för Malta. Landet är på väg upp. De är ju med i EU och det investeras mycket på Malta.
– Standarden är kanske inte som i Sverige, men det är gott och väl som i Italien eller Spanien, säger Pettersson.





