Med affären för 28 miljarder kronor blir Motorola starkare på den amerikanska företagsmarknaden och kan fortsätta plocka marknadsandelar i jakten på att gå om Nokia.
Därför köper Motorola Symbol

Mest läst i kategorin
NEW YORK Wal-Mart, Fedex och Pepsi har en sak gemensamt och det är att de alla använder Long Island-företaget Symbol Technologies produkter. Symbol är ledande när det gäller streckkodsläsare, men sitter också på en rik patentportfölj och har ett mycket stort antal partners som säljer dess produkter handdatorer, RFID-läsare och skannrar till livsmedelsbranschen, industrin, sjukvården och transportväsendet.
”Allting blir digitalt och allting digitalt blir mobilt och det stämmer särskilt väl när det gäller hur företag styrs i dag,” sade Motorolas vd Ed Zander vid måndagens telekonferens.
Motorola betalar 28 miljarder kronor för Symbol Technologies, ett företag med 5.000 anställda som omsätter 13 miljarder kronor och äger 900 patent i USA. Köpet innebär att Motorola kraftigt stärker sin ställning i näringslivet. Kombinationen av Symbols 12.000 återförsäljare och Motorolas 9.000 skapar enlig Greg Brown, chef för Motorolas företags- och nätdivision, ”en starkare och mer dynamisk strategi för återförsäljarledet.”
Motorola får dessutom tillgång till Symbols stora stortiment av handdatorer, streckkods och RFID-läsare som bl a Wal-Mart pushat för under en lång tid. Motorolas vd Ed Zander, som tidigare bl a varit vd för Sun Microsystems, tryckte i en telefonkonferens på måndagen på att de två företagen är starka inom mobila applikationer och att detta är något som ligger i linje med industrins utveckling och arbetskraftens rörlighet.
Köpet stärker också Motorola gentemot konkurrenter som Research In Motion vars Blackberry mer eller mindre blivit standard inom delar av näringslivet. Företaget kommer nu ha en mycket bredare produktportfölj när det gäller mobila handdatorer och nischade handdatorer för företagssektorn.
”De behöver Symbols starka märke och teknologi för att kunna köra om Nokia,” säger Lazard Capital Markets telekomanalytiker Christin Armacost till New York Times.
När det gäller betydelsen av RFID (Radio Frequency ID-chip,) så är både Motorola och Symbol starka på detta område, men åtminstone en analytiker, Ehud Gelblum på JPMorgan antyder i en rapport att denna teknik kan komma att ersättas av modernare tekniker som WiMax. Han spekulerar i att Motorola skulle kunna lägga ned Symbols RFID-verksamhet till förmån för WiFi och WiMax, enligt TheStreet.com.
Symbol presenterade för övrigt en ny teknik på nätmässan Interop i Las Vegas i våras, som går ut på att knyta samman olika trådlösa nät inom ett företag till ett enda. Tekniken kalla Wi-NG och ska omfatta både RFID och trådlösa lokala datanät som WiFi och på sikt även WiMax.
Hans Sandberg
korrespondent New York