Realtid

Danske Bank kompenserar 900 kunder

Camilla Jonsson
Uppdaterad: 04 sep. 2020Publicerad: 04 sep. 2020

Danske Bank kompenserar 900 kunder med mellan 80 och 100 miljoner danska kronor efter vilseledande investeringsråd.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Danske Bank konstaterade redan i fjol att man hade gjort fel när man fortsatt sälja investeringserbjudandet Flexinvest Fri, trots att banken kände till att kunderna skulle göra förluster på investeringarna till följd av att avgifterna översteg den förväntade låga avkastningen.

Under utredningsarbetet identifierade banken ett liknande problem, nämligen en produkt som marknadsförde med namnet Danske Porteføljepleje under perioden den 1 februari 2017 till den 5 juli 2018. Det rapporterar TT.

– Vår genomgång visar att omkring 900 kunder inte fick adekvat information om den väntade negativa nettoavkastningen, skriver Danske Bank i ett pressmeddelande, där man även ber om ursäkt för det inträffade och utlovar kompensation till de drabbade.

– Danske Bank fortsätter samarbeta med relevanta myndigheter i frågan, tillägger banken.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Camilla Jonsson
Camilla Jonsson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]