Daniel Breitholtz är känd som tuff jurymedlem i Idol. Nu startar han ett nytt tv-program där stjärnorna kommer från internet.
Daniel Breitholtz går från Idol till All ears
Mest läst i kategorin
Artister som Lily Allen, Arctic Monkeys och Sandi Thom tillhör alla skaran. De är artister som hittat sin publik på internet innan de blivit kända. Via sajter som MySpace kan artister numera nå ut till en stor publik utan att ha något skivkontrakt.
Tidigare i år berättade Realtid.se om den första sms-hiten. Engelska bandet Koopa som blev först med att få en brittisk topplisteplacering enbart via nedladdningar. Gruppen släppte ingen fysisk skiva och de flesta betalningarna för nedladdningarna kom via sms.
I Sverige finns All ears, ett samarbete mellan TV4 och Sony BMG. Daniel Breitholtz, känd som den kanske strängaste i Idoljuryn är en av människorna bakom satsningen på en sajt där musiker får ett forum att nå ut.
– Jag sa upp mig från mitt vanliga jobb på Sony BMG som A&R och manager för att satsa på All ears. Skillnaden med det här jobbet är att jag får mer tid till att lyssna på musik. Det känns jävligt bra att få den där kicken som var drivkraften när man började med det här. Som A&R på ett skivbolag är du produktansvarig, det går åt så mycket tid till möten, säger Daniel Breitholtz.
All ears har
sedan starten i oktober snabbt blivit ett forum för osignade band och opublicerad musik. Där kan artisterna synas och höras. Publiken kan bedöma banden och rösta fram sina favoriter. Därtill kan de få professionell bedömning av människor i branschen.
På All ears finns en expertjury – där Breitholtz ingår – som varje vecka väljer ut en akt som förtjänar att lyftas fram lite extra. Andra funktioner är topplistor baserade på All ears utbud och interaktivitet genom All ears-medlemmernas kommentarer.
Nu får
artisterna också en chans att synas på tv. Tisdagen den 6 mars är det premiär för nya musikprogrammet Hetast på All ears. Det sänds i TV4 och Daniel Breitholtz är programledare.
– Med all ny teknik är det så lätt och billigt att spela in musik hemma. Det positiva är att idag kan vet som helst göra musik. Det negativa är att i dag kan vem som helst göra musik. Skivbolagen överöses med musik men det är för stora mängder för dem att ta sig igenom, säger Daniel Breitholtz.
– Det senaste som hittades i en demosäck och signades till ett skivkontrakt, vad var det? Stefan Andersson, någon gång på bronsåldern.
Breitholtz tycker att dagens artister inte är så bra på att marknadsföra sig själva.
– Ett Simon & Garfunkel eller en Bob Dylan hade aldrig hittats idag. Det är där All ears kommer in i bilden. Här får banden passera ett mellanled med proffsiga tyckare som kan ge konstruktiv kritik. De får chansen att hitta en publik och en målgrupp till sin musik.
Sony BMG släpper redan nu en debutsingel med Blowsight. Bandet är det första att få skivkontrakt genom den nya sajten. I´ll be around heter singeln och av titeln att döma tror bandet på att All ears kommer att fungera. Radiostationen Bandit spelar låten regelbundet och lyssnarna önskar den så varför inte?
Blowsight spelar i mars på arrangemanget Dagen D som hålls på Debaser Medis i Stockholm. 10 osignade band kommer att spela i ett samarbete mellan Studiefrämjandet och All ears.
– Bara för att Sony BMG är med och satsar pengar i All ears innebär det inte att de har första tjing. Sony får nog se till att haka på för det märks att Warner, Universal och de andra stora bolagen redan är inne och kollar runt. Det finns åtminstone en All ears-akt som är på gång att skriva kontrakt med ett annat bolag. Jag vill inte säga mer än så innan allt är klart, men det är roligt att se att det börjar fungera, säger Daniel Breitholtz.
I skrivande stund finns det cirka 17.500 band och över 16.000 låtar på All ears. Siffran har säkert hunnit ändras när du läser detta men det innebär i alla fall över 41 dagar musik om någon skulle få för sig att försöka sträcklyssna. Sajten har strax under 14.000 registrerade medlemmar.
– Vi har ett distributionssystem som gör att du som osignat band äger dina egna rättigheter. Det enda som kostar är en extremt liten summa för bränning och så ser vi till att Stim- och Ncb-avgifter betalas. I övrigt går allt till dem som gjort musiken, vi tar inte en spänn.
Inkomsterna kommer från andra håll, som reklam. Daniel Breitholtz är allt annat än orolig. Dessutom har han ett annat jobb som väntar.
– Idol kommer att fortsätta, men mer än så vet jag inte om det idag. Det brukar ju vara auditions i början av sommaren så snart är det väl dags. Jag har en bra, god relation till TV4, säger en kraftigt förkyld Daniel Breitholtz.
Breitholtz får se till att krya på sig så att det inte är han som är Hetast på All ears på tisdag.
Fotnot: Hetast på All ears sänds på TV4 på tisdagar klockan 23.25 och kommer att gå i repris går på onsdagar och lördagar klockan 21.55 i TV400. Premiär är det den 6 mars och sedan blir ytterligare tio program. All ears sajt hittas på www.allears.se.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.