Realtid

Dagens värstingbåt

administrator
administrator
Uppdaterad: 05 aug. 2009Publicerad: 05 aug. 2009

Realtid.se har provåkt den nya svenska motorbåten RunnaCraft.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Motorerna startas upp:

Jörgen Andersson som äger RunnaCraft visar vad båten går för:

Klicka här för att se bildspel med RunnaCraft-båten.

En RunnaCraft är 32 fot lång, det vill säga cirka 10,5 meter.

Prislappen är 2,5 miljoner kronor, fast prototypen som Realtid.se provåkte är till salu för 800.000 kronor plus moms.

Motorvalet kan varieras men i prototypen sitter två Volvo Penta 5,7GSi (”571:or”) på 8 cylindrar och 280 hästkrafter var.

De får upp båten i nästan 50 knop.

Motorerna har ”duo-prop” DPX-drev, vilket innebär fyra propellrar vid akterspegeln. Propellrarna sitter ihop efter varandra två och två per drev och det är ett drev per motor.

ANNONS

Jörgen Andersson berättar om båtens prestanda jämfört med andra snabba motorbåtar:

Med större Volvo Penta-motorer (”big block”) kommer man upp i 60 knop.

Förbrukningen med prototyp-båtens motorer, ligger på 1 liter bensin per motor och distansminut. Det är vid en marschfart på 34-35 knop.

Bränsletanken rymmer 600 liter och det är vanlig 95-oktanig blyfri bensin som används.

Bland konkurrenterna finns italienska Riva för 7,5 miljoner kronor, eller Gotlands-baserade J-Craft som Kungen har för 12-13 miljoner kronor.

– Att köpa en RunnaCraft är som att köpa en Porsche eller Ferrari eller så, säger Jörgen Andersson.

– De som köper den vill ha en båt som ingen annan har.

– Köper man en dussinbåt finns det hur många som helst likadana ute på sjön.

ANNONS

– En RunnaCraft väcker uppmärksamhet var man än är.

– Själv har jag haft ganska många båtar, och det här är den enda där även folk i segelbåtar ställer sig upp och hälsar när man åker förbi.

I tv-programmet ”Draknästet” deltog båtentreprenören Richard Granberg och ville locka drakarna att investera pengar i sitt bolag som gör en liknande båt som kostar 1,5 miljoner kronor styck.

Han fick avslag från drakarna, men en av dem – Mats Gabrielsson – valde att köpa en av Granbergs båtar.

– Granbergs båt är liten. Det får bara plats två fram och tre bak. Den är inte stor, säger Jörgen Andersson.

– Ändå kostar den skjortan, men den är djävligt snygg.

– Det var tur för Granberg att Gabrielsson inte sett vår RunnaCraft.

RunnaCraft byggs i Göteborg.

ANNONS

Den väger 4 ton, och är byggd på ett racerbåts-skrov med V-botten i 22 graders vinkel för att gå bra i sjön.

Sex skrov har gjutits i två omgångar om tre var:

Nummer 1: Prototyp som disponeras av företaget RunnaCraft.

Nummer 2: Såld.

Nummer 3: Såld.

Nummer 4: Såld till en person i Helsingborg. Har två ”big block”-motorer som får upp båten i 60 knop.

Nummer 5: Innehas av Thomas Ullman som varit med i RunnaCraft-projektet.

Nummer 6: Färdiggjutet skrov som ännu ej är sålt eller påbyggt.

ANNONS

Klicka här för att läsa
mer om RunnaCraft och historien bakom båten.

Någon större risk för att bli bestulen på sin RunnaCraft finns det inte enligt Jörgen Andersson.

– Det skulle inte jag satsa på om jag vore båt-tjuv. Det finns så få exemplar att de är lätta att känna igen.

– Då är det bättre att stjäla en vanlig båtmodell som det finns många av.

En RunnaCraft kanske stjäls för att tas till Baltikum?

– Ja, det skulle vara det i så fall.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS