Oligarkbåten Le Grand Bleu vid Skeppsbron i Stockholm.
Dagens superyacht
Mest läst i kategorin
370-fotaren (ca 113 meter) Le Grand Bleu låg under helgen vid Skeppsbron i Stockholm.
Båten är enligt Superyachts.com världens 17:e största lustjakt, och ägs enligt samma sajt av den ryske oljemiljardären Eugen Shvidler, som häromåret fick den till skänks av sin kompanjon Roman Abramovitj. Abramovitj i sin tur köpte den av den amerikanske telekommagnaten John McCaw, som lät bygga båten 2000.
Bland det som förbipasserande kunde beskåda på Le Grand Bleu fanns två båtar på däck, en segel- och en motorbåt, som båda var omkring 70 fot långa (se bild nedan på styrbordssidans motorbåt). På den ena av de två helikopterlandningsplattorna stod en helikopter. I aktern, som Abramovitj har låtit bygga om, finns en ingång till ett rum som såg ut att rymma en bardisk.
Le Grand Bleu är registrerad i Hamilton, huvudstad på den brittiska kolonin Bermuda (som har ett skeppsvrak i sin flagga, liksom därmed även Le Grand Bleu).
Att registrera fartyg – båtar längre än 12 meter – är obligatoriskt enligt FN:s havsrättskonvention, och att låta bli att registrera är således ett brott mot internationell lag, förklarar Hugo Tiberg, professor emeritus vid Stockholms Universitet och specialist på sjörätt.
Det som kan hända med en oregistrerad båt, säger Tiberg, är att vilken stat som helst har rätt att vidta åtgärder mot den, samt att det statliga skydd registrerade båtar åtnjuter inte existerar. Han ger två exempel:
1. På 50-talet sände flera fartyg illegal radio över Sverige från internationellt vatten. Det mest kända exemplet är Radio Nord, men även Radio Mercur fanns. Det fartyg den sände ifrån bytte plötsligt nationalitet, varför dess statstillhörighet kom att anses oseriös, varför svenska myndigheter kunde tvinga verksamheten att upphöra med hänvisning till att fartyget bröt mot internationell lag.
2. Också i mitten av 1900-talet: en dansk fiskebåt plockade upp några nödställda baltiska båtflyktingar på Östersjön mellan Baltikum och Sverige. Sovjetisk kustbevakning bordade fiskebåten för att återbörda flyktingarna, vilket enligt Tiberg blev stor skandal. Sovjetunionen fick, just tack vare att de brutit mot internationell rätt genom att fiskebåten var registrerad i Danmark, exempelvis betala böter till Nato. Hade fiskebåten däremot inte varit registrerad hade de varit i sin fulla rätt att agera som de gjorde.
Förutom havsrättskonventionen är det enligt svensk lag obligatoriskt att registrera svenska båtar i det svenska skeppsregistret. Det brukar dock kunna kringgås genom att äga båten via ett utlandsregistrerat bolag, enligt Hugo Tiberg.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.