Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 09 apr. 2009Publicerad: 09 apr. 2009

"Jag har lidit mycket", säger it- och fastighetsmannen Michael Häll.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det är strax före klockan 17 en dag i påskveckan.

Vårsolen skiner som bäst och folkvimlet på Stureplan i Stockholm myllrar som mest.

Mitt bland allt glider så plötsligt en stor och mörk tvådörrars sportbil fram, svagt mullrande.

Den stannar ett tag vid rödljuset och fortsätter sedan vidare Sturegatan norrut.

Det visar sig vara en Maserati GranTurismo registrerad på Michael Häll, enligt Transportstyrelsen.

Klicka här för att se videoklipp.

Bilen är en 2008 års modell tagen i trafik i augusti 2007.

En Maserati GranTurismo har enligt Maseratis hemsida en V8-motor på 4,2 liter som ger 405 hästkrafter.

ANNONS

Bilen gör 0-100 kilometer i timmen på 5,2 sekunder och har en toppfart på 286 kilometer i timmen.

Prislappen ligger enligt svenska återförsäljaren Autoropa på 140.000 euro, motsvarande 1,5 miljoner kronor.

En sökning på nätet visar att Michael Häll är 46 år och verkar ha varit aktiv i it-bolaget Safepay under it-bubblan kring millennieskiftet.

Safepay var börsnoterat på dåvarande SBI-listan.

Nu kopplas han till bolaget Greystone Invest AB.

Realtid.se får tag på Michael Häll på telefon.

Han är inledningsvis lite avvaktande.

– Jag har sett Realtid.se:s bilartiklar av det här slaget, och de är sällan särskilt positiva kanske för personerna ni skriver om.

ANNONS

Hur menar du?

– Det är min personliga uppfattning.

Stämmer det att det är din Maserati?

– Ja.

Vad tycker du om den?

– Det är en jättetrevlig bil.

Vad är det för årsmodell?

– Det är en 2008.

ANNONS

Vad kostade den?

– Det var väl cirka 1,3 miljoner.

Vad gjorde att du valde den?

– Det är en vacker bil.

Är det italienska designfirman Pininfarina som designat den?

– Ja, det är det.

Känner du att du kunnat ha glädje av den och åkt på många och långa bilresor?

– Jag har nog inte gjort så många långa resor, men jag har verkligen haft glädje av den.

ANNONS

Hur är köregenskaperna?

– Jättebra, även om jag inte är en speciellt duktig bilförare.

– I min värld är det en bekväm bil.

Har du testat bilens gränser?

– Nej, det tycker jag inte att jag har gjort.

Går den i 300?

– Det är väl något liknande.

Har du kört så snabbt?

ANNONS

– Nej, jag kör bara så snabbt man får.

Vad gör du annars?

– Du skulle fråga mig om bilen sa du. Vad har det här att göra med det?

– Det här känns fjantigt. Jag svarar gärna på frågor om bilen.

– Jag har ingen lust att figurera i någon slags ”report” om mig som person.

Det här Greystone, vad är det?

– Ett fastighetsbolag.

Äger du hela Greystone?

ANNONS

– Mm.

Vad för typ av fastigheter handlar det om?

– Det är nog lite blandat.

– I huvudsak kommersiella fastigheter.

Bolaget har adress på Strandvägen i Stockholm. Äger Greystone en fastighet där?

– Nej, där har jag min bostad.

– Greystone äger kommersiella fastigheter på andra håll i Stockholm.

– Men återigen, vad har det här att göra med bilen?

ANNONS

– Jag har märkt att de här bilartiklarna i Realtid.se oftast har ett ironiskt tonfall om personerna de handlar om.

– Ni vill att man ska bli lite smickrad och vika ut sig själv.

– Jag tycker att det känns lite konstigt.

Du vill inte prata?

– Inte alls. Inte det minsta.

– Jag kan bara tycka att det är oseriöst att vältra sig i fåfängan: ”Oj, vilken vacker bil! Vem är du?”

– Jag vill inte ha den platsen. Det tror jag du förstår.

Stämmer det att du var aktiv i Safepay?

ANNONS

– Jag visste att vi skulle hamna där.

– Ja, jag var delägare.

Kommentar till att det sägs ha förekommit oegentligheter där?

– Det skrevs så i pressen, men det här utreddes ganska ordentligt av en åklagare som konstaterade att det inte förekommit några oegentligheter alls.

– Jag hade x antal aktier i Safepay, och dem har jag fortfarande kvar. De är värda noll kronor.

– Så jag har verkligen inte skott mig på den verksamheten.

– Åklagaren utredde om det fanns oegentligheter, och konstaterade att det inte fanns några alls.

Du tycker att du har lidit klart?

ANNONS

– Ja, faktiskt.

– Jag hoppades att det var över nu med att jag ska behöva figurera i pressen.

– Det har konstaterats att jag är oskyldig.

– Drevet går som det går. Det har varit tråkigt.

Hur menar du?

– Det man kunnat läsa i tidningarna och omgivningens reaktioner.

Kan du nämna något exempel?

– Nej, inte direkt.

ANNONS

Har det med Safepays Pagoda-affär att göra?

– Ja, delvis.

– Men det är samma sak där: Det gjordes en utredning från en myndighet, som konstaterade att inga oegentligheter förekommit.

– Alla de artiklar och det du hittat och läst har verkligen gåtts igenom.

– Man har konstaterat att det inte skett något som inte var ok.

– Det känns lite tråkigt att älta allt det här igen.

– Och nu kommer du och ska skriva en artikel igen där allt det här aktualiseras, och om min fina bil.

– Jag tror att alla har förstått i efterhand att jag inte gjort något fel. Det har jag noga kommunicerat.

ANNONS

– Men det känns tråkigt.

– Jag har inte tjänat några pengar på Safepay. Jag tog aldrig ut någon lön i bolaget, och jag har kvar alla mina Safepay-aktier.

Safepay är inte längre börsnoterat?

– Med risk för att jag har lite fel, var det en livsmedelsgrossist som köpte merparten av aktierna och la in sitt eget bolag i det.

– Vad som hände vet jag inte.

Hur kan du ha dina aktier kvar om de tog över verksamheten?

– De gjorde en nyemission. Jag minns ej riktigt. Du kan hitta det om du söker. Jag har inga noter kvar om detta längre.

– Men jag kan gärna visa dig dokument som visar att jag har kvar mina aktier om du vill se.

ANNONS

– Och så kan du se av mina deklarationer att jag aldrig har tagit upp någon inkomst som har med Safepay att göra.

Var du marknadschef för Safepay?

– Ja, det var jag väl, men det var under en kort tid.

Varför tog du inte ut någon lön då?

– Jag uppbar lön från annat håll.

– Och vi sa att vi nog ska försöka få Safepay lönsamt först, innan vi belastar bolaget med en massa kostnader.

Hur mycket var Safepay värt som mest på börsen?

– Det minns jag inte.

ANNONS

Får man fråga hur stor förmögenhet du har nu?

– Nej, det får du inte.

Varför inte?

– Det är inte längre en offentlig uppgift, och jag tycker inte att jag behöver basunera ut det.

Men om du inte tjänade några pengar på Safepay, hur har du då gjort det?

– I huvudsak genom fastighetsaffärer.

När började du med det?

– År 2004 kanske.

ANNONS

Med vilka pengar började du investera i fastigheter?

– Lånade pengar.

Är det någon speciell inriktning på dina fastighetsaffärer?

– Nu är vi tillbaks där igen. Du är ganska duktig.

– Affärsidén är att köpa tomma industrifastigheter som sedan förädlas och anpassas.

– Och så försöker vi hyra ut dem på långa kontrakt och sedan sälja dem.

Är det bara inom Greystone eller sker dina fastighetsaffärer även via andra bolag?

– Vi har alltid sålt bolag. Vi gör aktieaffärer.

ANNONS

– Vi lägger fastigheterna i bolag, och säljer sedan bolagen.

Hur känns fastighetsmarknaden i dagsläget?

– Intressant tycker jag.

– Jag tycker att det finns möjligheter idag som inte fanns för två år sedan.

– Då var allt för dyrt.

Kan du nämna några kända fastigheter som du gjort affärer med?

– Vi är inriktade på Stockholms förorter. Det är anonyma, tråkiga industrifastigheter.

Vilka förorter?

ANNONS

– Haninge och Sollentuna till exempel. Inte vet jag.

Får vi åka med i en provtur med din Maserati?

– Absolut inte. Då blir det verkligen vad jag sa förut.

Har du några andra bilar?

– Nej.

Michael Häll vill inte skicka någon bild på sig själv till artikeln.

”Tyvärr.” skriver han i efterhand via sms som svar på en fråga om det.

Häll finns på Facebook, men Realtid.se kommer inte åt bilderna.

ANNONS

Däremot framgår att Martin Nelson är Facebook-kompis till Häll, och Nelsons bilder kan man se.

Martin Nelson verkar vara Ferrari-fantast med mängder av bilder på Ferrari-bilar.

Realtid.se ringer upp honom.

Är du Ferrari-fantast?

– Jag är delägare och försäljningschef i Autoropa, säger han.

Autoropa är den svenska återförsäljaren av Ferrari- och Maserati-bilar.

Av dina bilder verkar det som att du själv tävlingskör med Ferrari-bilar?

– Ja, jag kör i ”Ferrari Challenge-serien”.

ANNONS

Det är en tävlingsserie för Ferrari-bilar i Skandinavien.

– Serien finns kvar, men det är inte färdigt vem som kör och vad i år.

Är du bekant med Michael Häll?

– Jag vet inte.

Du är ju Facebook-kompis med honom?

– Det må så vara, men det där är privat.

Känner ni varandra för att han köpte sin Maserati av dig?

– Vi pratar aldrig om våra kunder och om vad de kör för bilar.

ANNONS

– Känner jag någon via Facebook så är det privat.

Hur gick det för dig i fjol i Ferrari Challenge?

– Scuderia Autoropa som vårt stall heter, vann hela serien.

Av Ferrari Challenges skandinaviska hemsida framgår att en Stefan Johansson körde i fjol i serien för stallet Scuderia Autoropa.

Är det före detta Formel 1-föraren Stefan ”Lill-Lövis” Johansson?

– Ja. Den här tävlingsserien inte är någon lek. Det är på riktigt, säger Nelson.

– Vi kör snabbare än STCC på vissa banor. Det här är inte på skoj.

Vet man om Lill-Lövis kommer att köra i år igen?

ANNONS

– Nej, det vet vi inte ännu, säger Nelson.

Bor han i Sverige nuförtiden?

– Nej, han bor i L.A.

Johansson körde Formel 1 för Ferrari-stallet vissa år på 80-talet.

Nu är det möjligt för hugade förare att köpa in sig på en förarplats i Scuderia Autoropa inför årets Ferrari Challenge-säsong.

Vad kostar det?

– Det är också ganska konfidentiellt. Det kan skilja sig åt, och beror på förutsättningarna.

Är man säkrad en plats om man kommer med en miljon kronor?

ANNONS

– Det kan jag inte svara på. Man får diskutera.

Vinner man pengar i Ferrari Challenge eller är det bara en hobbygrej?

– Det är pr för varumärket.

– Några prispengar finns det knappt inom skandinavisk bilsport.

Säsongen är kort.

Hur är efterfrågan på Ferrari- och Maserati-bilar hos Autoropa just nu?

– Det är full fart. Nu är det vår.

Det har inte blivit mindre efterfrågan på grund av krisen och allt?

ANNONS

– Det kan jag inte påstå faktiskt.

– Vi ligger över budget hittills i år, och nu drar det igång riktigt bra.

– I media talas det väldigt mycket om kris för bilbranschen, men det är väl inget vi känner igen på det sättet.

– För våra märken finns det få unika objekt. Vi säljer inga volymmärken.

– Se på Maserati: Det bilmärket ökade försäljningen med 65 procent i Sverige i fjol.

– Det var den största ökningen av alla bilmärken i landet.

Vad tycker du om Maserati GranTurismo?

– Det är en helt fantastisk bil.

ANNONS

– Det är en otroligt vacker och skön bil, och den har plats för fyra personer.

Vad är det för folk som köper en sådan?

– Det går inte att kategorisera. Det skiljer sig åt väldigt brett hela vägen.

– Den är väldigt populär även hos yngre.

Hur ung är er yngsta kund?

– Det vet jag inte heller. Våra kunder är alltifrån 20 till 90 år – eller det var kanske att ta i, men i alla fall upp till 80.

– Man kan inte säga att vår typiske kund exempelvis är ”en 30-åring”.

Måste man vara miljonär för att köpa era bilar?

ANNONS

– Nej, det behöver man väl inte.

– En Maserati har ett otroligt stabilt andrahandsvärde. Det finns få objekt på marknaden.

– Men naturligtvis kostar den mer än en Volkswagen Golf.

Autoropa kan bistå med finansiering om man inte vill betala hela priset kontant direkt.

Enligt lagen måste man dock betala minst 20 procent av priset från början.

Det innebär alltså ett utlägg på cirka 300.000 kronor för en Maserati GranTurismo.

Vad blir månadskostnaden sedan?

– Det kan jag inte säga. Det kan skilja sig alltifrån 3.000 kronor i månaden till 20.000.

ANNONS

– Väljer man 3.000 kronor blir det i och för sig en väldigt lång återbetalningstid.

Så man kan komma med 300.000 kronor, betala en månadskostnad på 3.000 kronor och få köpa en splitterny Maserati hos er?

– Alltså jag kan inte säga det säkert.

– Det beror exempelvis på vilken modell, kontantinsats och återbetalningstid man väljer, säger Martin Nelson.

Michael Häll har tydligen kungliga kontakter, och gick på 30-årsfesten för kungasystern Prinsessan Christinas son Gustav Magnuson.

Där var temat maskerad med 1700-talskostymer.

Gustav Magnuson är varumärkesansvarig för Maserati på Autoropa, enligt Autoropas hemsida.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS