Transatlantic bör göra sig en fin hacka, skriver en läsare till Realtid.se:s börsredaktion.
Dagens läsartips: de tjänar på isen
Mest läst i kategorin
Realtid.se:s börsredaktion har fått in ett läsartips om hur mycket pengar Rederi AB Transatlantic bör kunna tjäna på isen i Östersjön. Sammantaget bör extrainkallandet av isbrytare från Transatlantic, extrainkallande föranlett av det extrema isläget, leda till ökade vinster på sex miljoner kronor, skriver läsaren (som är aktieägare).
Tipset (i av läsbarhetsskäl, för dem som har begränsade bakgrundskunskaper, lätt redigerat skick):
”Hej!
Jag heter och är aktieägare i Transatlantic.
Jag har följt Transatlantic i många år och har ”hyfsad” information om bolaget, som sköter bemanningen av statsisbrytarna .
På detta tjänar Transatlantic minimalt, men får tillgång till ”ovärderlig” kunskap inom isbrytning .
TransViking, som Transatlantic äger till 50% (resterande 50% ägs indirekt av Norska Kistefos), har ett standbyavtal med Sjöfartsverket som innebär att tre isbrytande AHTS-fartyg skall vara tillgängliga att bryta is kvartal 1 t.o.m. 2015.
För detta får TransViking ca. 33 Mkr/år. När man utför isbrytning får man ovanpå detta ca. 115.000:- / dygn / Fartyg
P.g.a. det extrema isläget har Sjöfartsverket nu förlängt isbrytningen efter 31 mars med sammanlagt ca. 30 dgr.
Här har dock inte Sjöfartsverket/TransViking något avtal, utan här kan TransViking sannolikt tjäna mycket bra.
Min prognos:
Intäkter
• +33 milj fast kontrakt
• +18 milj löpande (från 31 jan – 31 mars, Balder- & Tor Viking, Vidar Viking från 21 feb – 31 mars, S.a: 160 dgr)
• +10 milj extra (från 1 april – 15 april, Balder- & Vidar Viking, S.a: 30 dgr, á (uppskattat) 350.000:- / dygn / fartyg)
Kostnader
• -44 milj (kvartal 1, Självkostnad ca. 165.000:- / fartyg / dygn, (90 dgr x 3 fartyg x 165.000:-)
• -5 milj (15 dgr i april, Självkostnad ca. 165.000:- / fartyg / dygn, (15 dgr x 2 fartyg x 165.000:-)
Vinst
• + 12 milj (Total vinst för TransViking, Transatlantics andel 50% = 6 milj)
Resten av året flyttar de isbrytande AHTS-fartygen Balder, Tor och Vidar Viking oljeplattformar utanför Grönland, Alaska, Nordsjön m.m. Denna aktivitet går på sparlåga under Q1, så därför passar isbrytningsavtalet med Sjöfartsverket/TransViking (Transatlantic) mycket bra för båda parter.
Länkar:
http://www.vikingsupply.com/chartering_positions.asp
http://www.rabt.se/Offshore-Isbrytning/
http://www.sjofartsverket.se/templates/SFVXPage____2647.aspx”
Realtid.se söker företrädare för Transatlantic och för Sjöfartsverket angående rimligheten i kalkylen.
Jämfört med föregående års första kvartal, som var isfritt i Östersjön, kan noteras att isbrytarna då var upptagna med off shore-tjänstgöring i Nordsjön. Den marknaden är enligt läsaren mycket sämre nu. Det affärsområde isbrytningen ingår i, ”Offshore/Isbrytning”, gick med 3 miljoner kronor i förlust för q1 2009, jämfört med en vinst på 58 Mkr 2008.
Transatlantics resultat efter skatt landade år 2009 på minus 116 miljoner, 4,20 kronor per aktie. Börsvärdet är i skrivande stund 688 miljoner, och i skrivande stund handlas aktien till 24:50 kronor. Aktiekursen har inte fått någon nämnvärd skjuts av den senaste veckans issituation.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.