Realtid

DAG 1: Shareville-vd: medlemmar har i genomsnitt 4,4 procent högre avkastning

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 nov. 2015Publicerad: 03 nov. 2015

UPPDATERAD Realtid.se rapporterar från tvådagars-bankkonferensen på Münchenbryggeriet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Börsuppgång efter Trumps mjukare ton – Saab får köprekommendation

14 feb. 2025

(16:38) Fabian Grapengiesser – CEO på och grundare av sociala värdepappersplattformen Shareville som idag ingår i Nordnets erbjudande – berättar om plattformen.

– Shareville är ingen bank så när vi startade slapp vi alla bankregleringar, inleder Fabien Grapengiesser.

Han säger att idén till Shareville föddes utifrån frågeställningen ”vad ska jag köpa?”.

– Vi kom fram till svaret är att människor vill ha vägledning av andra människor som tar väl hand om sina egna pengar, säger Fabien Grapengiesser.

Han konstaterar att cirka 10 procent av investerarna är riktigt bra på att förvalta sina pengar.

– Så vi frågade oss också ”vilka är de här 10 procenten och hur kan vi visa upp dem?” och bestämde att vi skulle skapa en plattform som gör det möjligt. Vi kom också fram till att de flesta människor nog vill vara anonyma, men att det inte skulle vara något problem mot bakgrund av att folk mer än gärna publicerar bilder på exempelvis sina barn på Facebook.

– Vi tänkte därför att de nog mer än gärna skulle gå med på att dela med sig av sina portföljer. Framför allt om vi dessutom gav dem betyg på hur bra de är på att investera, säger Fabian Grapengiesser.

Medlemmarna i Shareville kan följa andras portföljer i realtid samt grupper och börser.

ANNONS

– De flesta vill, som vi också trodde, vara anonyma. Men det spelar ingen roll. Det är personens investeringar som är intressanta, säger Fabien Grapengiesser.

De medlemmar som har högst sharpe-kvot får bäst betyg och kallas ”toppmedlemmar”.

Grapengiesser avslutar med att berätta att Shareville-medlemmarna i genomsnitt har 4,4 procent högre avkastning årligen, än de Nordnet-kunder som står utanför det sociala nätverket.

(15:21) Stefano Torri – Europa-säljchef på March Network som tillhandahåller olika videoövervakningslösningar för bland annat banker – talar om hur videoövervakning kan användas i syfte att effektivisera en bank.

March erbjuder så kallade business intelligence-lösningar, det vill säga lösningar som ska stärka ett bolags förmåga att förstå och analysera data.

I det här fallet handlar det om att kombinera videodata med kvantitativ sådan om kundbeteenden.

– En genomsnittlig bank har mer videodata än Netflix, berättar Stefano Torri.

Som exempel pekar Torri på att videoövervakning kan användas till att ta reda på hur länge kunder står i kö. Med en videoklipp visar han att vissa kameror idag kan visa hur länge varje person köat.

ANNONS

– Banken kan dra nytta av och informationen och exempelvis presentera olika produkterbjudanden för de som köat längst, förklarar Torri.

Videomaterial från övervakning av bankomater kan också utnyttjas effektivare, enligt Torri.

– Genom att kombinera information uttag med videodata kan man till exempel upptäcka att det stått en person vid bankomat, men som inte har tagit ut några pengar. Kanske rör det sig då om skimning, säger Torri efter att ha visat ett videoklipp på en person som skimmar en bankomat på cirka 30 sekunder.

– Det handlar om att kombinera kvantitativ och kvalitativ data och analysera den i syfta att öka bankens effektivitet och tillväxt, avslutar Torri.

(14:25) Lars Sjögren – globalchef på Danske Banks avdelning Development Business Banking – berättar att 75 procent av Danskes kunder använder internetbanken.

Totalt 17 procent loggar enbart in med mobilen, medan kunder som enbart gör bankärenden med datorn, i snitt, loggar in på internetbanken tre gånger i månaden.

De som bara loggar in med mobilen gör det däremot i snitt 15 gånger i månaden. Och surfplatte-användarna gör i snitt 26 betalningar med plattan varje vecka.

(12:47) Maciej Salata, konsultchef på polska IT-konsultbolaget Comarch, talar om att bankernas digitala förmåga är helt avgörande för deras framgång idag.

ANNONS

– Men många banker digitaliserar av fel anledning. De digitaliserar befintliga produkter, men det räcker. Man måste hela tiden vara innovation för annars blir man omsprungen, säger Maciej Salata.

Maciej Salata framhåller också att det är viktigt att stärka relationen med bankkunderna för att göra de mer lojala.

Det förutsätter dock att de digitala produkterna och verktygen som bankerna tillhandahåller så användarvänliga som möjligt.

– Det är viktigt att testa en prototyp fler gånger och använda sig av olika testgrupper, för då får du ärliga svar. Det är också av stor vikt att man utvecklar olika gränssnitt och funktioner för olika typer av kunder, säger Maciej Salata

Andra trender som banker bör titta på är appar som används för större transaktioner och olika bankapplikationer till smarta klockor, enligt Salata.

– Det bör också bli enklare att legitimera sig som kund. Biometri-teknik som möjliggör legitimering med fingeravtryck är ett exempel, säger han.

(12:00) Lars Sjögren, globalchef på Danske Banks avdelning Development Business Banking, talar om att bankerna måste vara innovativa och snabbfotade för att klara konkurrensen.

– Vi är mitt upp i en digital teknikevolution och revolution. Att vara storbank är inte längre synonymt med framgång, säger Lars Sjögren.

ANNONS

Processorkapaciteten har fördubblats i världen senaste fem åren och lagringstekniken blir ständigt billigare. Men bankerna sinkas av gammal och svåruppdaterad teknik.

– Jag är avundsjuk på de nya aktörerna som inte dras med det teknikarv som bankerna gör, konstaterar Lars Sjögren.

Danske Bank har därför startat flera olika så kallade ”innovationslabb”. Han lyfter fram Danskes mobilapp ”Mobile pay” som ett framgångsrikt exempel på en produkt som är sprungen ur ett innovationslabb . Appen är Danmarks motsvarighet till svenska Swish.

– Den lanserade 2013 och har i dag 2 miljoner danska användare och 70 procent av de aktiva användarna är inte kunder i banken. Appen är dessutom installerad på varannan smartphone i Danmark, säger Lars Sjögren.

(11:26) Emma Hallerstedt, industrichef på Googles Stockholmskontor, talar om vikten av att attrahera internetgenerationen.

– Den här generationen är van vid att allt finns ett klick bort. Till gruppen räknar vi de som är födda mellan 1981 och 2000. När vi frågor dem hur de ser på framtidens bankbransch, så ser det inte så ljust ut. Gruppen är väldigt illojal mot bankerna. En av tre är beredda att byta bank inom 90 dagar, en tredjedel tror inte ens att de behöver någon bank i framtiden och hälften tror att tech-startups kommer att ta över bankernas verksamheter. Bankernas varumärken är dessutom de minst omtyckta varumärkena hos den här gruppen, säger Emma Hallerstedt.

Hon använder Sverige som ”case” och berättar att vi har flest smarttelefon-avändare i EU och tredje flest i världen.

– Vi ser att 1 av 10 ”googlar” med mobilen i dag och inom en snar framtid är det fler som ”googlar” med mobilen än med datorn, säger Emma Hallerstedt.

ANNONS

För fem år sedan gjordes bara 1 procent av sökningarna på Google Finance search på mobilen. 2015 är det hela 36 procent.

– En genomsnittsanvändare tittar på sin smarta telefon cirka 150 gånger per dag, säger Emma Hallerstedt.

Trots det har bara 35 procent av de svenska bolagen en mobilanpassad webbplats eller hemsida.

– Ska man attrahera nya kunder bör man ha det, eftersom det vanligaste skälet till att man lämnar en sajt är att man inte är nöjd med mobilupplevelsen. Kunder ägnar även mycket tid att söka på olika produkter på Google och vår statistik visar att 90 procent inte har bestämt vilken produkt de ska satsa på. Dessutom hittar 82 procent nya varumärken online, säger Hallerstedt.

De stora vinnarna på detta ”online-skifte” är inte de svenska storbankerna (SEB, Nordea, Handelsbanken och Swedbank) – utan de nya mindre nischbankerna (Resurs Bank, Ikano Bank, Avanza, Ica Banken med flera). Deras marknadsandelar vad gäller Google-sökningar uppgår till 50 procent, medan storbankerna i dag har en andel på ynka 4 procent.

Men enligt Emma Hallerstedt måste bankerna ”se kunderna som en ledstjärna och inte som en splittrande och söndrande kraft.”

– För att citera Darwin så är det varken de starkaste eller de intelligentaste som överlever utan de mest förändringsbenägna, konstaterar hon.

(10:20) Daniel Melo – senior-vd på konsultbolaget Fair Isaac Advisors Business Dev- – talar om vikten av att individualisera och skräddarsy bank- och finanstjänster för olika kunder. Men också om vikten av att använda sig av ”big data” för att lära känna kunderna.

ANNONS

Han framhåller att det är särskilt viktigt när det kommer till generationen som vuxit upp med internet.

– Internetgenerationen är förändringsbenägen och förändrar sig i enlighet med trender. I dag är det smarta mobiltelefoner i morgon är det något annat och finansbranschen måste anpassa sig till växlingarna, säger han.

Han råder banker och försäkringsbolag att att analysera kundernas nätbeteenden, vara strategiska samt konsekventa.

– Branschen måste agera snabbt för annars förlorar den kunderna, säger Daniel Melo.

(09:49) Rune Brunborg, vd för prisjämförelsesajten pengar.no, talar om vikten av att banker snabbar upp sina digitala processer för annars kommer kunder svika och nya aktörer som Klarna, Izettle och Apple Pay stjäla allt för många marknadsandelar från bankerna på sikt.

– Långsamma digitala processer leder till missnöjda kunder, säger Rune Brunborg.

Han betonar att bankerna måste våga satsa på nya innovationer.

– Men bankbranschen är en konservativ bransch. Bankerna är rädda att göra stora förändringar och ”sitter hellre still i båten”. Det väldigt lätt för en bank att säga nej, inte minst på grund av lagstiftningen som omgärdar branschen.

ANNONS

Han pekar på ett norskt exempel där norska banker låtit sammankoppla sina databaser med en norsk bilannonssajt. Kunderna kan direkt på sajten ta banklån bland annat.

– Det är ett litet steg men ändå ett steg i rätt riktning, avslutar Rune Brunborg.

(09:43) Nordnet-chefen Håkan Nyberg föreläser om hur Nordnet arbetar med att locka dagens unga och och unga vuxna som vuxit upp med internet.

– Vår idé är att vi försöker ge dem makt, bra innehåll och låter dem möta andra inspirerande människor genom att bjuda in dem till bidra med innehåll. Vi försöker också vara en så transparent bank som möjligt, säger Håkan Nyberg och syftar på att Nordnet bland annat poddar.

Han lyfter särskilt fram Nordnets Shareville-plattform där kunderna delar sina fond- och aktieportföljer.

– Vi måste möta deras förväntningar. Den här generationen är van vid att arbeta i en delningsekonomi och inte i en silomiljö. Därför är vi särskilt stolta över Shareville, förklarar Håkan Nyberg.

(09:35) Idag går den årliga konferensen The Future of Nordic Banking 2015 av stapeln på Münchenbryggeriet på Söder i Stockholm, organiserad av Marketforce.

I fokus i år är bankernas möjligheter och utmaningar i dagens digitala miljö. Hur ska de hantera och anpassa sig till sociala medier och smarta mobiltelefoner? Hur ska de locka unga människor som vuxit upp med internet och hur ska de locka över äldre kunder till den nya digitala miljön?

ANNONS

En av höjdpunkterna är Nordnet-chefen Håkan Nyberg som talar om hur deras strategi för att locka internetgenerationen till Nordnet. En annan höjdpunkt är SEB:s digitalchef Anna Grandt som talar om hur banker bättre kan använda smarta mobiltelefoner som kundplattform.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS