Realtid

Dacke samlar på kommunikation

administrator
administrator
Uppdaterad: 10 okt. 2006Publicerad: 10 okt. 2006

Marknadskommunikations- branschen står inför en stor förändring. Det menar vd:n för investment- bolaget Dacke som de senaste två åren i något av det dolda köpt på sig ett flertal bolag och ökat omsättningen med närmare 2000 procent. Målet är en omsättning på tre miljarder om ett par år. "Det kan låta både uppkäftigt och naivt, men det är det inte", säger vd Urban von Euler, till Realtid.se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Investmentbolaget Dacke Group Nordic har på kort tid köpt på sig ett flertal bolag inom marknadskommunikationsbranschen. Det handlar exempelvis om eventbolag, kundserviceföretag samt reklam- och webbyråer. Tillsammans utgör de en bransch som Dackes vd är övertygad kommer att konsolideras kraftigt de närmaste åren. Och med Dacke så är utvecklingen på god väg. Sedan Urban von Euler tog plats på vd-stolen har bolaget genomfört förvärv som motsvarar en omsättningsökning från 16 miljoner kronor 2004 till närmare 800 miljoner kronor i år.

– Marknadskommunikationsindustrin är fragmenterad och utan att låta oförskämd mot branschen så ligger det i sakens natur att små enheter leder till ineffektivitet, säger Dackes vd Urban von Euler, till Realtid.se.

Genom att samla olika marknadskommunikationsbolag under Dacke är tanken att skapa skalfördelar av olika slag, men även att verksamheterna ska kunna komplettera varandra.

Inledningsvis skannade Urban von Euler själv marknaden efter intressanta uppköpsobjekt. Men sedan ett år tillbaka har han kunnat luta sig tillbaka.

– Det är en väldigt bra ström av bolag och förslag som väl fyller min dag och mer därtill. Inte någonstans möter jag någon som inte delar min uppfattning om behovet att konsolidera industrin, säger han.

Hur många handlar det om?

– Det är åtminstone tio bolag just nu som är kvalificerade som förslag för uppköp.

Vad krävs för att ni ska köpa ett bolag?

ANNONS

– Det som är viktigt för oss är att det finns bra potential i ledningen, eftersom vi har ett investmentsbolagsperspektiv. Företagen ska ha möjlighet att utvecklas på egna meriter.

Förvärven sker företrädesvis genom så kallade apportemissioner. Dacke betalar med egna aktier i utbyte mot företagens. Från början var det, enligt Urban von Euler, det enda sätt på vilket Dacke kunde göra förvärv. Men metoden skapar även lojalitet och dotterbolagens chefer är även aktiva och engagerade i vilka förvärv som skulle kunna komplettera deras verksamheter.

– Vi inte intresserade av att köpa något där säljarna ska gå hem. Vi vill ju förvärva bolag där vi tror på ledningen och att de kan utveckla bolagen i ett större perspektiv. Även om det finns större möjligheter med alternativa förvärvsmetoder nu så är apportemissioner en hyggligt billig form. Vi förvärvar billigt och tillför aktieägarna mer värde genom billiga bolag, säger Urban von Euler.

Dacke är sedan februari 2005 noterat på First North vid Stockholmsbörsen (före detta Nya marknaden). Inom ett år räknar dock bolaget med att kunna attrahera mer externt kapital på O-listan. Sedan fortsätter tillväxten.

– När jag började satte jag upp ett mål med en omsättning på 700 miljoner vid utgången av 2007. Vi ligger väl ett och ett halvt år före planen, men det betyder inte att vi slår ned på takten. Om ett par år kommer vi att vara på uppemot ett par eller tre miljarder. Det kan låta både uppkäftigt och lite halvt naivt, men det är det inte. Det finns egentligen inte någon gräns för hur vi skulle kunna växa.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS