Realtid

Då: saldo noll Nu: ny bank

administrator
administrator
Uppdaterad: 18 sep. 2006Publicerad: 18 sep. 2006

Polisen utreder just nu hur 20 av Nordeas kunder fått sina konton länsade och i torsdags häktades tre misstänkta för brotten. Banken har kompenserat de drabbade. Men Anders Svensson som var nära att få sitt konto länsat i juli är inte nöjd. "Jag har bytt bank", säger han.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det var i början av juli som Anders Svensson loggade in på sitt Nordeakonto och möttes av ett saldo på nära noll kronor. Enligt listan över de senaste transaktionerna skulle han tolv timmar tidigare ha köpt en lyxresa för närmare 26.000 kronor från den norska resebyrån Marco Polo.

Efter ett flertal kontakter med Nordeas kundtjänst, som visade sig ovilliga att hjälpa till, valde Anders Svensson att ta saken i egna händer.

– Jag ringde till Norge en massa gånger och ältade och bråkade. När jag till slut hade tillräckligt med detaljer om köpet bestämde de sig för att stoppa det. Men det är ju inte tack vare Nordea, sa Anders Svensson, till Realtid.se i juli.

I slutet av augusti kom sedan nyheten om att Nordeas nätkunder fått falska e-postmeddelanden som uppmanat dem att lämna ifrån sig sina lösenord. Av Nordeas 1,8 miljoner kunder fick 20 se sina konton länsas. Totalt handlar det om en summa på 1 miljon kronor, varav polisen lyckats säkra 600.000 kronor.

– Vi har sett till att de fått pengarna tillbaka, spärrat konton och gett dem nya koder. Sedan har vi även erbjudit dem virusskydd. Det mönster vi har sett är att de som drabbats inte har fungerande virusskydd, säger Nordeas informationschef Boo Ehlin, till Realtid.se.

Efter att Anders Svensson lyckats förhindra att han blev av med hela sitt sparkapital, lämnade han in en polisanmälan. Om de som sitter häktade är misstänkta även för att ha försökt lura av honom pengar är dock oklart.

Åklagare Henrik Rasmusson vill inte lämna ut några detaljer om hur Nordeas kunder blivit av med sina pengar. Inte heller kan han svara på om pengarna förts över till andra konton i Nordea, i andra svenska banker eller till utlandet.

Enligt Boo Ehlin handlar det dock inte om att någon har hackat sig in i Nordeas system.

ANNONS

– Allt går ut på att lura av kunderna inloggningskoderna. Man har lurat av kunderna nyckeln i banken helt enkelt, säger han.

Anders Svensson vet själv inte hur det kommer sig att hans konto höll på att bli länsat. Och Nordea lade ned sin interna utredning.

– De lade ned utredningen med hänvisning till att bedräget inte fullföljdes, vilket ju inte var tack vare dem, säger han.

Erbjöd banken dig någon ersättning?

– De erbjöd att efterskänka kortavgiften för året. Det kändes ganska löjligt. Jag har bytt bank nu.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS