Investerar i Fitbay och Hansoft.
Creandum fyller portföljen
Mest läst i kategorin
Creandum stödjer starten av Fitbay, en tjänst där användarna får hjälp att handla kläder på nätet. Cirka 40 procent av alla kläder som handlas online returneras för att de antingen har fel storlek eller ej passar kundens kroppstyp, uppger Fitbay. Det är detta som tjänsten ska råda bot på.
– Det innovativa ligger i att plattformen är uppbyggd som en community och att du enbart exponeras för kläder som du vet passar dig genom rekommendation, vilket gör köpet enklare och mer träffsäkert, säger grundaren Christian Wylonis till Realtid.se.
Martin Hauge, som är investeringsansvarig på Creandum, berättar att bortsett från att man tycker att affärsidén som sådan är intressant så är en stor anledning till att man valt att investera just grundarens egenskaper. Wylonis var tidigare associate på Creandum.
– Han gjorde ett exceptionellt bra arbete då han var hos oss, han hade en exceptionellt bra karriär under sina fyra år på McKinsey och han har dessutom studerat vid Harvard.
Medinvesterare med Creandum är dansken Jesper Buch som grundade nättjänsten Just-Eat år 2000. Investeringen uppgår till ringa 400.000 dollar och bolaget är i en mycket tidig fas. Målsättningen är att göra ytterligare en finansierngsrunda innan sommaren på minst 1 miljon dollar.
Creandum tar samtidigt en större andel i Uppsala-bolaget Hansoft som gör sin första externa finansieringsrunda på totalt 8,4 miljoner dollar.
Hansoft utvecklar verktyg för så kallad agil programutveckling och har flera stora utvecklingsteam som kunder, bland annat inom spelindustrin.
Vid sidan av Creandum består de nya investerarna av ett fåtal utvalda aktörer, däribland MySQL-grundaren Mårten Mickos.
Det nya kapitalet ska främst användas till att expander kontoret i San Francisco.






