Realtid

Cola-krig i Mellanöstern

Martin Schori
Uppdaterad: 08 maj 2007Publicerad: 08 maj 2007

Iranska ZamZam Cola, som tjänat storkovan på handelskrig och bojkotter mellan USA och Mellanöstern, tappar mark när Coke och Pepsi gör comeback på marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Iran kan knappast räknas som en drömmarknad för amerikanska läskedrycker som Coca Cola och Pepsi.

Många perser har bojkottat produkterna som har blivit något av en symbol för USA, samtidigt som den amerikanska regeringen förbjuder sina företag att göra affärer med landet.

Mehdi Minai, en hårdför iransk regeringstjänsteman, har enligt CNN förklarat att Pepsi står för “Pay Each Penny to Save Israel”.

Vinnaren i konflikten har stavats ZamZam Cola, en iransk läskedryck som framställt sig som ett alternativ till de amerikanska giganterna.

Men detta kan nu vara på väg att ändras. Genom ett kryphål i lagen kan de amerikanska företagen – via irländska dotterbolag – leverera tiotusentals liter läsk till de iranska konsumenterna.

Samtidigt har en attitydförändring skett bland iranierna och särskilt de unga.

– Jag skämtar med kunderna och säger att de inte borde köpa de här eftersom det är amerikanskt, säger butiksinnehavaren Reza Shahgholi, till Fortune Magazine.

– Men de bryr sig inte. Det gör bara att de vill köpa mer.

ANNONS

Coke och Pepsi står nu för 50 procent av marknaden i landet, som omsätter sju miljarder kronor. Detta trots att de inte får marknadsföra sig själva på allmänna platser.

Den andra halvan står ZamZam för.

Märket började som en gren av Pepsi Cola i Iran 1954, men efter revolutionen 1979 lanserades den som ett eget märke. Namnet är taget från en brunn i Mekka.

Många araber och perser – samt andra grupper i regionen – har länge bojkottat amerikanska varor, främst på grund av deras stöd till Israel.

Enligt BBC har Burger King i Bahrain till och med samlat in pengar till förmån för Palestinas folk, i bössor som var insvepta i Palestinas flagga. Allt för att lugna ner opinionen. Men det räckte inte alltid.

– Det finns ett växande efterfrågan på subsitut för amerikanska läskedrycker vilket är anledningen till att vi började importera ZamZam Cola, sa en importör till BBC när Bahrain valde att importera drycken.

Detta slog hårt mot de amerikanska företagen i hela regionen, inklusive Iran.

Coca Cola lämnade landet strax före revolutionen men återkom 1991. Under perioden de var borta fortsatte en iransk affärsman att tappa upp drycken i glasflaskor, under samma namn.

ANNONS

Coke stämde honom och vann – men han fortsatte. I dag kan iranierna skilja på den riktiga produkten, som levereras i plastflaskor, och affärsmannens, som oftast kommer i glasflaskor.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS