<pufftextlänk>För ett år sedan i Humlegården mötte Realtid.se en ung kille med kohudsmönstrad kaffefylld ryggsäck.</pufftextlänk> Sedan dess har CoffeeCow fortsatt att brygga kaffe i allt större mängder, fördubblat omsättningen och i helgen invigs de nya lokalerna på Djurgården i Stockholm.
CoffeeCow – kaffe på ryggen

Mest läst i kategorin
– Vi kallar det kaffekastellet. Det är ett stort steg framåt för. Nu har vi ordentligt med plats för utrustningen och dessutom ett bryggrum och kontorsrum, säger CoffeeCows grundare och vd Johannes Mårlöv.
Vilka är era kunder i dag?
– Det är flera större företag, banker och kaffemärken. För bankerna har det varit bra att kunna komma utanför kontoret och söka kontakt med folk. Då är det lätt att bryta isen med en kopp kaffe och sedan kanske fråga om de funderat på sina pensionsförsäkringar…
Hur har ni nått kunderna?
– Det droppar in nya hela tiden och jag vet inte riktigt hur de fått nys om oss. Det senaste året har vi inte ägnat oss åt någon aktiv marknadsföring alls, utan fokuserat på att utföra våra tjänster. Men kanske får folk upp ögonen för oss när vi är ute och serverar kaffe.
Och så åker ni på festivaler?
– Festivalerna är lite av en livsstilsgrej. Vi drar från festival till festival och organiserar oss så att man får tid att se de konserter man vill. Jag såg till exempel Roger Waters, från Pink Floyd, på Roskilde och det gjorde det värt allt besvär.
– Vi var 50 personer på Roskilde med totalt 30 kafferyggsäckar.
Är det bara kaffe ni serverar?
– 80 procent av befolkningen dricker kaffe och då mellan fyra och fem koppar per dag. Men alla andra drycker går också bra. Vi serverade exempelvis vitt vin vid invigningen av Konstfack, och saft till barnen.
Vilka jobbar hos er?
– Förutom jag arbetar Olle Ekman på franchisebasis i Norrköping. I sommar har vi haft ytterligare en heltidsanställd. Annars är det ofta studenter som har flexibla tider.
Vad händer närmast?
– Nu börjar det bli dags att fundera på glöggsäsongen. Då sprider man en härlig doft runt sig… Sen kommer vi att kontakta olika vinterevenemang där vi kan göra nytta. Det finns en massa skidtävlingar till exempel, Vasaloppet skulle ju vara en kalasgrej.