<pufftextlänk>Ulla Hermansson fick efter två år avtalet som gav henne rätten att sälja lyxinredningen från brittiska Clive Christian i hela Norden.</pufftextlänk>
Clive Christian till Sverige

Mest läst i kategorin
Trots att det officiella öppnandet av den skandinaviska Clive Christian inte sker förrän i augusti har installationer av exempelvis kök och badrum redan skett, till en kostnad av några miljoner kronor enbart i Sverige.
I april förra året undertecknades kontraktet mellan Clive Christian och Ulla Hermansson. Därefter satte hon genast igång att marknadsföra att Clive Christian nu fått ett nordiskt kontor och telefonsamtalen lät inte vänta på sig.
I Sverige finns i dag majoriteten av Clive Christians kunder i storstadsområdena.
– Men även uppåt landet, vilket är roligt och överraskande. Jag tror det beror på att stationshus, prästgårdar och i vissa fall gods säljs för inte så dyra pengar. Det gör att man har en bra budget för att kunna renovera istället, säger Ulla Hermansson till Realtid.se.
Att skaffa sig ett kök från Clive Christian är en process som tar nio månader, från att Ulla Hermansson kommer hem och mäter, pratar om kundens önskemål och behov till turerna med illustrationer, tillverkningen i fabriken i England och installationen.
Vad ett kök, badrum eller dressing room från Clive Christian kostar vill Ulla Hermansson inte prata om. Det finns inget normalpris, alla installationer är unika. Att kunderna är mer än ”normalförmögna” är tydligt.
– Att göra om sitt kök är alltid en prioriteringsfråga, man kan välja mellan att köpa en BMW eller något annat. Men mina kunder har en BMW och kostar på sina hem, säger hon.
Men det kan också vara en dröm menar Ulla Hermansson som återger en historia från sin franske kollega.
– För några år sedan kom en dam in i Clive Christians showroom i Paris. Hon sa att Victorian kitchen var det vackraste hon sett men att hon inte hade råd. Tre år senare kom hon tillbaka med en stor väska. ”Nu har jag råd. Ta fram orderblocket”, sa hon och slängde upp väskan på bordet.
– Människor har olika målbilder och hennes dröm var det köket. Sedan, tre år senare kom hon tillbaka igen. ”Nu är det dags för badrummet”, sa hon. Vilket också är ett exempel på att återköpsfrekvensen är hög, säger Ulla Hermansson.
Själv upplevde Ulla Hermansson en blixtförälskelse när hon såg Victorian kitchen första gången. Det var en höstdag 1997 i Bryssel som hon promenerade förbi ett skyltfönster och kände som ett knytnävsslag i mellangärdet när hon tittade in.
– Jag tänkte ”Gud, vad vackert! Om jag gör något annat i framtiden så ska jag jobba med det”, säger Ulla Hermansson och ser sig stolt omkring i sitt snart färdigställda showroom på Östermalm i Stockholm.
Förutom tre olika kök finns här även ett badrum, ett dressingroom, en matsal och en lounge med öppen spis. Alltihop designat av engelsmannen Clive Christian.
Vägen hit har varit lång. Innan Ulla Hermansson ens fick tillåtelse att träffa Clive Christian hade två år passerat. Väl där fick hon reda på att flera svenskar tidigare ansökt om att få bli återförsäljare, men misslyckats.
– Intervjun tog tre dagar att genomföra. Clive är väldigt speciell och kräsen. Han har bestämt att han inte vill ha fler än 50 återförsäljare i världen.
– Samtidigt var intervjun ömsesidig. Jag är egen företagare och ville se fabriken och att miljötänket och alla rutiner fungerar.
Förutom Sverige, täcker hennes agentur Norge, Danmark, Finland, Estland och Island.
Skiljer sig önskemålen åt utifrån nationalitet?
– Man ska inte generalisera, för det är livsfarligt, men Clives nya serie Alpha är oerhört populär i Finland och Estland. Han är spännande att jobba med Clive. Han blev inspirerad av Venedig, dramatik, erotik och det har tagit form i valnöt, silver och marmor. Det är otroligt, nästan overkligt vackert, säger Ulla Hermansson.
Vad är det häftigaste som en kund har installerat?
– Jag tror inte jag sett det häftigaste än. Men hittills är det ett hus som byggs i viktoriansk stil i flera våningar på 1.400 kvadrat. Det är så genomtänkt och kommer bli otroligt fint.
Hur ser ditt drömkök ut?
– Det varierar. Först var det Victorian men sedan Edwardian. Ett tag var jag förälskad i Regency, det gröna med bladguld. Men nu ser jag fram emot att slå mig ned framför brasan med mina kunder i höst, säger Ulla Hermansson och bläddrar och visar i den lyxiga produktkatalogen.






