… städtjänstförmedlaren på nätet som lanserades i början av hösten. Ministerskandalerna med svart städtjänst gav bröderna Höijers tjänst större intresse än väntat. Inom kort finns Cleanbroker även för Uppsalatrakten.
Cleanbroker

Mest läst i kategorin
Idén fick Jonas och Anders Höijer i arbetet med webbyrån GimGif då de skapade en branschportal för en kund inom evenemangsbranschen. De insåg helt enkelt att det saknades en städtjänstförmedlare. Men idén fick dessutom stöd av en undersökning som Anders Höijer genomfört under sina studier på Handelshögskolan i Stockholm.
– Han kom fram till att företag och affärer anlitar städtjänster i första hand genom informella kontakter och muntliga tips. Det fanns inget sätt att objektivt jämföra städleverantörer, säger Jonas Höijer.
På Cleanbroker.com kan de som är intresserade av att anlita en städfirma i Stockholmsregionen göra en förfrågan utifrån en mall där uppgifter om typ av städning, tidpunkt och särskilda önskemål fylls i. Än så länge har ett hundratal förfrågningar skickats från hemsidan. Men det ökar hela tiden.
– Medieuppbådet när det kom fram att ministrarna anlitat svart städhjälp ökade intresset för att den städning man skaffar är schysst. Det är även fler som ringer och ställer frågor och vill hitta städbolag, säger Jonas Höijer.
Just nu finns omkring 250 städfirmor registrerade på Cleanbroker. Registreringen är kostnadsfri, men för omkring 4.000 per år respektive 10.000 kronor per år får städfirmorna ett antal mertjänster. Bland annat visas mer detaljerad information om bolagen och deras tjänster. Och de får även chansen att ta emot ett obegränsat antal anbudsförfrågningar.
Det är från städbolagen som det är tänkt att Cleanbroker ska tjäna sina pengar. Hur snabbt det kommer att gå är inte riktigt planerat.
– Det tar alltid tid att få lönsamhet i en sådan tjänst, vi är långsiktiga och har inte räknat på någon tid för att gå break-even.
Investeringen i firman från bröderna Höijer är i första hand tid. Vid sidan om Cleanbroker fortsätter de dessutom att driva webbyrån som de startade 1998.
Hur ser ni till så att de tjänster ni förmedlar inte är betalas svart?
– De företag vi har med i registret är sådana som vi anser vara seriösa. De har registrerad F-skatt och vi tittar även på ekonomiska data på dem. Givetvis kan inte vi garantera att ett bolag inte gör fel. Till syvende och sist är det upp till köparen att se till att bolaget gör det det ska, säger Jonas Höijer.




