Citymail blir allt större. Nästa år ska de dela ut post till ytterligare en halv miljon hushåll och företag.
Citymail expanderar kraftigt
Mest läst i kategorin
Intåget sker i Mälardalen nästa år. Först blir det brevlådor i Västerås och Uppsala. Därefter väntar Örebro.
Nu ska 141 nya brevbärare gallras ut ur de 1.900 ansökningar som har kommit in till företaget.
– Målsättningen är att nå 60 procent av Sverige inom två år. Det vill säga 2, 8 miljoner hushåll, säger Björn Keszler, projektledare för Citymails expansion.
Citymail började dela ut post i centrala Stockholm 1991. Två år senare intog de Lidingö och snart delade de ut post i hela Stockholms län.
Idag når de drygt 40 procent av Sverige, vilket motsvarar omkring två miljoner hushåll och företag.
Förra året hade Citymail en omsättning på 700 miljoner kronor och 1.250 anställda.
Förutom att expandera i Sverige siktar Citymail in sig på Danmark efter det att landets postmarknad avregleras ytterligare.
Företaget levererar industriell post där typiska kunder är till exempel postorderföretag, banker, kommun och stat.
Marknadsandelen vad gäller industriell post i Sverige ligger på runt 12 procent och lika stor andel vill de uppnå i Danmark innan år 2009.
I och med den kraftiga expansionen bildas ny koncern som består av Citymail Sweden AB, Citymail Denmark AS och Citymail International AB där vd för moderbolaget Citymail Group AB är grundaren Bror Anders Månsson.
Sedan 2004 har verksamheten varit vinstdrivande och kunnat expandera rejält.
Vilka är era främsta konkurrenter?
– Posten är vår huvudsakliga konkurrent men även mediekanaler som konkurrerar med direktreklamen som distribueras via brevlådan, säger Björn Keszler.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.