Realtid

"Choklad är färskvara"

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 07 feb. 2005Publicerad: 07 feb. 2005

Åres Chokladfabrik satsade på ett oprövat recept. Nu säljer Marina Jedheim Hansson och hennes kolleger choklad med exotiska smaker för 8 miljoner om året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Nasdaq lanserar nytt index för att spåra börsnoteringar

24 jan. 2025

De tre tryffel-entreprenörerna i Åre startade i liten skala för fjorton år sedan. Inget riskkapital rördes ner i de chokladdoftande grytorna.

– Vi har aldrig gått med förlust, berättar Marina Jedheim Hansson, en av de tre grundarna och ägarna av Åre Chokladfabrik.

Det var 1991 och hon och Marie Söderhielm och Eva-Lena Grape vågade satsa på något så ovanligt som chokladtillverkning. Första året sålde de chokladpraliner i strutar för 200.000 kronor.

Förra året omsatte chokladfabriken 8 miljoner kronor och gjorde en vinst på 1,5 miljoner. På de senaste tre åren har marginalen ökat från 10 procent till hela 18,5 procent. Marina Jedheim Hansson, som är marknadsansvarig, uppskattar att omsättningen ökar till 10 miljoner i år.

Vilken är förklaringen?

– Det är den ökade efterfrågan. Vi kommer inte upp i volymer där vi får ner inköpspriset på smör, grädde och kakao, säger Marina Jedheim Hansson.

Chokladråvaran köps från Belgien, via en svensk leverantör. Chokladen kostar cirka 40 kronor per kilo i inköp.

Nu har fabriken vuxit till tio anställda förutom grundarna. Flera av de är säsongsanställda. På sommaren krymper styrkan till 6 anställda.

ANNONS

Medan det blir trångt i fabriken inför jul och påsk, då trycket är som högst.

För choklad är färskvara.

– Vi använder inget konserveringsmedel. Chokladen är färskvara och håller bara 2 till 3 månader. Och vi passerar bären och använder saften från dem, det blir godare än med essenser.

98 procent av av chokladen säljs i Sverige.

– En liten del går till Finland och Tyskland. Det är nästan så att vi undviker det. Och den korta hållbarheten gör att det inte fungerar att sälja till grossister.

Hjortronchokladen, blåbärschokladen och getmesen säljer bäst.

Getmese-pralinerna har en unik smak. Det är en tryffel med brun getost, vit choklad och grädde. Getosten ger en brytning som påminner lite om marsipan. Getosten är en av de känsligaste råvarorna som köps in.

– Ibland får vi getost med för lite smak. Då får vi köpa in någon annan. Det ska vara mycket smak på den. Jag ser på tryffelns färg om getmesen har rätt smak, har den för lite smak blir den för blek, säger Marina Jedheim Hansson.

ANNONS

Marknadsföringen är blygsam. Chokladen verkar sälja sig själv.

– Det enda vi gör är att vi är med på mässor. Marknadsföringen står våra återförsäljare för. Det är mun till mun-metoden som gäller.

Men på er hemsida står det att ni har endast åtta återförsäljare…

– Usch, jag vet. Fast vi har drygt 700 återförsäljare i hela Sverige, även om en del bara säljer till jul och påsk. Och så säljs vår choklad i Peak Performance klädbutiker, som också i grunden var ett Åreföretag.

Hur mycket säljer ni via nätet?

– Inte mycket. Det är inte vår starka sida.

Så hur kan det gå så bra?

– Det har blivit ett uppsving för choklad och praliner i Sverige.

ANNONS

Och att vi bor i Åre är en fördel. Folk har goda minnen från Åre.

Marina tror också att den speciella strutförpackningen har bidragit till framgången. Men det som nu är ett kännetecken tillkom av en annan anledning.

– Vi gjorde strutar till chokladen för vi hade inte råd att köpa in påsar. I billigt brunt papper.

Det var sann småföretagaranda.

– Vi tog ut väldigt låga löner och inga tjänstebilar. Däremot har vi värdesatt att kunna vara hemma när barnen varit sjuka.

Marina Jedheim Hanssons tycker bäst om getmesen och rödvinstryffeln av de fjorton olika chokladsorterna de utvecklat.

Är de några som kopierat er?

– Ja faktiskt. En syltttillverkare i norra Sverige har börjat sälja choklad med hjortron och blåbär.

ANNONS

Så de experimenterar med nya smaker i chokladfabriken.

– I höst lanserar vi en whisky-choklad. Och vi ska försöka att göra en avec-låda.

Olle Blomkvist

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olle Blomkvist
Olle Blomkvist
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS