För att tillhöra världseliten i fotboll räcker det inte med en lokal hemmamarknad. Fotbollsmarknaden är idag global. Till skillnad från sina brittiska systerklubbar satsar inte Chelsea på Asien i första hand utan på Ryssland.
Chelsea satsar på Ryssland
Mest läst i kategorin
Fotboll är en miljardindustri och för att ligga på topp krävs de allra bästa spelarna. Men deras löner betalas inte med hjälp av några futtiga matchbiljetter. Istället ligger de stora pengarna i tv-rättigheter, sponsorintäkter och produktförsäljning och då räcker det inte med att vara populär i sin hemstad.
Manchester United var ett av de första lagen att inse potentialen i den asiatiska marknaden. Därefter har klubbar som Real Madrid och Arsenal inte varit sena att hänga på.
Real Madrid har gått så långt att de snarare värvar stora namn som kan sälja tröjor än att försöka få ihop ett bra fotbollslag. USA har också dykt upp som en viktig marknad för klubbarna, som ofta åker över på försäsongen och spelar uppvisningsmatcher.
Londonklubben Chelsea väljer dock att rikta in sig på den ryska marknaden istället. Kopplingen till björnen i öst finns ju redan genom storägaren, den ryska oljemiljardären Roman Abramovich. Abramovich köpte Chelsea för 140 miljoner pund 2003 och har sedan dess pumpat in flera miljoner ytterligare för att värva toppspelare. Chelsea leder förövrigt den engelska ligan i år och har avancerat till semifinal i Champions League.
Enligt klubbens vd Peter Kenyon har klubben fyra huvudmarknader som de kommer att rikta in sig på. De två viktigaste blir London och Ryssland följt av Nordamerika samt Kina, inte övriga Asien.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.