Kineser och amerikaner slåss om den franska drycken.
Champagne regerar
Mest läst i kategorin
Den franska vin och spritexporten slog rekord förra året. Under 2006 flödade Champagnen i lika stora mängder i världen, som inför millenniumskiftet under 1999. Förra året sålde Frankrike vin och sprit för 8,74 miljarder euro (83 miljarder kronor) till andra länder. Det är en ökning med nästan 13 procent, jämfört med året innan.
Att 2006 blev ett rekordår för de franska odlarna beror på en ”exceptionell” försäljning av cognac och champagne.
Resultaten, som publiceras av FEVS, vin- och spritexportörernas federation, visar också att kineserna ökade sina inköp av franska drycker med 44 procent. Exporten mot Sverige steg med nästan åtta procent. Men den största mängden alkohol går över Atlanten.
USA står ensam för nästan en fjärdedel av köpen av vin och sprit, som forslas ut ur Frankrike. Därför är det av stor vikt att just amerikanerna drack mer franskt förra året.
– Försäljningen av alla mousserande drycker ökar just nu. Men att amerikanska invånare köper mer champagne beror antagligen på att de lever i en dynamisk ekonomi och har lust att fira. Det är samtidigt förvånansvärt med tanke på att dollarn är så låg i förhållande till euron, säger Daniel Lorson, som representerar Champagneproducenterna.
Men trots rekordförsäljningen slår de franska vin- och spritproducenterna knappast klackarna i taket. Även om flera distrikt, såsom Bordeaux, också ökade sin export av kvalitetsviner under 2006, betraktas marknaden som något bräcklig. Konkurrensen på världsmarknaden är hård från de nya vinodlarländerna.
Frilansjournalist, Frankrike
Anna Trenning-Himmelsbach
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.