Beckers Industrial Coatings och penseltillverkaren ANZA prisades.
Ceremoni på Exportrådet
Mest läst i kategorin
Affärsfolk från både Sverige och England samlades i svenska ambassadörens vackra residens för en festlig ceremoni. Det bjöds på cocktails och snittar, generöst sponsrat av Handelsbanken, Nordea och SEB. Ambassadör Staffan Carlsson öppnade med ett tal om handelns betydelse för diplomatin och sedan följde Exportrådets VD Jan Carlborg med några ord om exporten och Sveriges ekonomi.
Årets vinnare presenterades av handelssekreteraren Henrik Perbeck. Där Beckers ägare, Ulf G. Lindén, stod och lyssnade på presentationen, hördes i bakre leden en sarkastisk kommentar: ”Sexiga produkter.” Som luttrad affärsman var han oberörd. Becker Industrial Coatings vann priset för ”mest framgångsrik långsiktiga marknadsnärvaro”.
De har bibehållit lönsamhet och marknadsledning inom industriell ytbehandling trots hård konkurrens. Under det senaste året har de expanderat in på marknaden för lackering av fordon och ytbehandling av TV-apparater. De har också levt upp till Beckers grundprincip om lokal styrning inom en global organisation. Ulf G Lindén, den enda gästen utan namnbricka, föredrar att inte bli citerad i pressen.
Han berättade dock gärna om sina dotterbolag i Kina, vars kinesiska delägare han har köpt ut.
Vinnaren i kategorin Mest framgångsrika nyetablering blev ANZA UK. I Bankeryd, Småland, har ANZA tillverkat målarpenslar sedan 1947. De har expanderat sin försäljning internationellt och har nu även tillverkning i Kina, men just i Storbritannien har de hittills bara sålt till yrkesmålare.
ANZA UK insåg att britterna, som svenskarna, älskar att måla och fixa sina hem på fritiden.
Om dessa konsumenter bara förstod vikten av att köpa bra redskap så skulle ANZA UK kunna sälja på en ny marknad i en betydligt större skala. De började 2002 med att låta göra en omfattande kundundersökning där tusentals människor fick frågor om hur de valde målningsredskap. Det visade sig att de flesta inte visste vad de köpte varken vad gäller kvalité eller märke. Här fanns en möjlighet att hjälpa hobbymålarna på vägen till den perfekta finishen och samtidigt placera ANZA i gör-det-själv-sektorn.
Även om ANZA på svenska konsumentmarknaden redan sålde snygga, ergonomiska penslar m.m. , så hade man ett visst jobb att ta fram en lämplig serie, med rätta förpackningen och marknadsföringen för Storbritannien. I oktober 2003 kunde de slutligen presentera hela paketet för inköpschefen på B&Q – giganter på gör-det-själv-produkter. ”It’s easy to do it when you B&Q it”.
I maj 2004 kom ANZA penslar in i de 320 affärerna runt om i landet. Bara i år kommer säljsiffran att bli cirka 6,5 miljon kronor och nästa år väntas det dubbla.
Elisabet Helander
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.