Drygt 12 miljoner kronor är borta från pensionsstiftelsen Monérs depå hos Catella Bank, vilket betyder att cirka 200 kunder sett stora delar av sina tjänstepensioner gå upp i rök.
Catella Bank hotas av stämning
Mest läst i kategorin
Monér Gemensamma Pensionsstiftelse söker med ljus och lykta efter 12,1 försvunna tjänstepensionsmiljoner som tidigare fanns i en depå på Catella Bank. Monér med vd Leif Lindén i spetsen har lyckats att någorlunda spåra hur dessa försvunnit men inte var de slutligen tagit vägen. Då Catella Bank valt att inte hjälpa till i utredningen hotas nu Catella Bank med en stämning och skadeståndsanspråk på motsvarande försvunna belopp.
Drabbade är 200 privatpersoner som sett 20 procent av sina tjänstepensioner gå upp i rök, motsvarande totalt cirka 19 miljoner kronor (varav Catella Bank, enligt Monér, bär ansvaret för 12,1 miljoner kronor).
– Det är fyra stiftelser som är drabbade med ungefär 200 personer i. I sammanhanget är det de minsta stiftelserna som är drabbade. Det ligger bara 100 miljoner kronor i dessa och därför blir utslaget per kund väldigt stort, säger Leif Lindén vd ooch största ägare av Monér Gemensamma Pensionsstiftelse.
Leif Lindén berättar i ett brev till de drabbade kunderna att upptäckten av dessa transaktioner tillsammans med ytterligare tre felaktiga transaktioner gjordes först två månader efter att han tagit över bolaget i juni 2014. Han lägger det främsta ansvaret på de tidigare ägarna av Anea AB (som då hette Anea Gemensam pensionsstiftelse), sedemera Monér, men Catella Bank har även ett stort ansvar, enligt honom.
Transaktionerna
Av ett utkast av stämningsansökan, som Realtid.se tagit del av, framgår det att ett depåavtal skrevs med Nordic Fixed Income, NFI år 2009 (vid den tiden verksamma som EKF Enskild Kapitalförvaltning som sedemera köptes upp av Catella Bank). Från denna depå gjordes överföringar till en tredje parts depå.
– Vi anser att Catella Bank har ett stort ansvar i detta eftersom vi anser att de visste mycket väl om att stiftelsens tillgångar aldrig kunde på något sätt sammanblandas med någon annan tredje part – som i detta fall Victory life.
Totalt har fem transaktioner om sammanlagt 12.141.297 kronor gjorts. Leif Lindén uppger att dessa gjordes efter en mejlorder från de tidigare ägarna på Monér, vilket enligt honom är helt fel tillvägagångssätt.
– Där skulle Catella Bank direkt, om de hade haft ordentliga interna kontroller, inte utfört dessa utan frågat vad transaktionerna egentligen avsåg, säger Leif Lindén.
Två tidigare anställda på Catella Bank anklagas nu, av Monér, för att "grovt vårdslöst åsidosatt sin omsorgs- och vårdplikt i egenskap av depåhållare" genom att de medverkat till att sammanlagt 12.141.297 kronor "undandragits" från Monér och dess kunder.
Victory Life
I sammanhanget var en av de anställda på Catellas (dåvarande) Nordic Fixed Income kundansvarig både för Monér och för Victory Life. Enligt Leif Lindén var han väl medveten om att dessa transaktioner inte fick ske.
– Depåerna tillhör dessutom två helt olika skatteklasser. Det är pensionspengar som ska inkomstbeskattas och det andra var så kallade kapitalförsäkringar som är beskattade pengar som sätts in och är skattebefriade när man tar ut dem. Vi tycker att det vilar ett väldigt stort ansvar på Catella som har brustit kraftfullt i sina interna rutiner.
Victory Life var ett försäkringsbolag, baserat på de brittiska jungruöarna. Bolaget håller nu på att likvideras. FI förbjöd Victory Life att bedriva försäkringsverksamhet i Sverige redan 2013 då bolaget utan tillstånd bedrivit denna verksamhet sedan 2008 och lockat till sig cirka 3.500 kunder som tillsammans investerat cirka 1,4 miljarder kronor i bolagets försäkringsprodukter. Ägarna bakom Victory Life dömdes i januari 2015 till fängelse för grova skattebrott då Victory Life undanhållit skatt på över 11 miljoner kronor.
Catella Bank tiger
Enligt stämningsansökan mot Catella Bank, skriven av ombuden Erik Selander och Kent Hägglund på DLA Piper, har Catella Bank vägrat medverka till att utreda vad som har hänt med Monérs medel efter att dessa överförts till Victory Lifes depå. Det har varit två års tystnad från Catella Banks håll.
Kommunikationen har skett med Catella Banks advokat på Gernandt och Danielsson, Marcus Johansson samt Catella Banks chefsjurist. Det enda svar Monér fått är att Catella Bank inte anser sig gjort något fel och att man inte avser att sätta sig ned och diskutera igenom vad som hänt.
– Vi är inte helt säkra på att styrelsen är helt informerade om vad som hänt. Det känns konstigt att en stor aktör som Catella väljer att agera som de gjort under två års tid, att de inte ens är beredda att föra ett samtal med oss eller lämna ut uppgifter som vi betraktar att vi har rätt till. Första steget är egentligen att gå till tingsrätten och begära ut dessa uppgifter.
Stämningsansökan
Leif Lindén förklarar att pensionsstiftelsen nu känner sig tvunga att ta i med hårdhandskarna och skicka in en stämningsansökan till domstolen.
I stämningsansökan begär Monér att Catella Bank svarar på en rad frågor bland annat att banken ska redogöra för hur depåhanteringen varit organiserad, vilka arbetsuppgifter de två anställda som hade ansvar för depån hade samt vilka instruktioner som har gällt för verkställande av överföringar inom den aktuella depåverksamheten. Monér begär även att Catella Bank ska redogöra ingående för vilka undersökningar och/eller åtgärder som Catella Bank och/eller NFI vidtagit i anledning av överföringarna samt att Catella bank redogör för eventuella utredningar av de anställdas handlingar.
I ett tidigare brev till Monérs kunder skriver Leif Lindén att "vår bedöming är att Catellas försumlighet är av sådan art att Catella kan riskera att förlora sitt banktillstånd, en risk som borde göra dem mer välvilligt inställda till att vara väsentligt mer benägna att föra en öppen dialog med oss".
Process mot Victory Life
Parallellt med tvisten mot Catella Bank har en process förts mot försäkringsbolaget Victory Life som de facto mottagit de nu försvunna miljonerna som Catella överfört från Monérs konto. Victory Life har via konkursförvaltaren och domstolen godkänt Monérs krav. I den likvidationen finns dock 3.500 drabbade försäkringstagare så möjligheten att få tillbaka pengarna bedöms som liten.
– Vi har vunnit en process som säger att vår fordran är riktig som rör pengarna som Catella har flyttat och som Victory Life initialt tagit emot. Däremot har inte Victory Life egna pengar utan hela den likvidationen som pågår och som KPMG är ansvariga för ska bekostas genom att man håller inne sju procent av försäkringstagarnas tillgångar och då ska vi kunna få del av de pengarna.
Leif Lindén uppger även att om Monér skulle få ut hela fordran från Victory Life så betyder det att man inte kan föra en process mot Catella Bank. Likvidationen beräknas bli slutförd under andra halvan av 2017.
Polisanmälan till EBM
Monér har förutom processerna mot Catella Bank och Victory Life lämnat in en polisanmälan till Ekobrottsmyndigheten och informerat Länsstyrelsens stiftelseenhet i Stockholms län om den uppkomna situationen. EBM har dock lämnat över ärendet till polisens bedrägerirotel där ärendet ligger på is medan myndigheten söker bäst lämpad utredare för ärendet efter att tidigare utredare gått i pension. Enligt Leif Lindén har målet hamnat något mellan stolarna då bedrägeriroteln anser i sin tur att det är EBM som är bäst lämpade för detta mål.
– Nu har ärendet legat hos dem sedan september 2014. Redan vid första mötet har de sagt att de inte har några resurser för detta mål. Varför EBM lagt över målet vet jag inte. Nu väntar man fortfarande in uppgifter från utländska banker då det verkar som om pengarna skickats iväg till utländska konton. För tre veckor sedan kunde de inte säga när de hade möjlighet att utse en ny utredare. Vi har inte fått så mycket hjälp därifrån. När eller till och med om det väcks åtal vet man inte. Det är oerhört frustrerande.
Enligt stämningsansökan har de två anställda som nu utreds fått lämna Catella-koncernen.
Förlorat kunder
På grund av dessa transaktioner där Monérs kunder sannolikt förlorat sina sparade pensionspengar har Monér förlorat 20 kunder av de 200 pensionssparande.
"Vi är fullt medvetna och förstående för att du som kund kan komma att vilja lämna oss men hoppas självklart på att du ska se att vi gör allt vi kan för att återbringa den förlust som åsamkats dig. Det är inte vi som har orsakat bedrägerierna, vi försöker bara ställa till rätta och har vidtagit rättsliga åtgärder för att uppnå detta", skriver Leif Lindén i ett brev till Monérs kunder.
Realtid.se har kontaktat Catella Banks ombud Marcus Johansson för en kommentar från Catella. Han hänvisar dock till advokatetiken och ber om att få återkomma när han talat med Catella Bank då han inte vet om han får uttala sig i media i ärendet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.