...är sedan februari förra året Sverigechef för it-företaget Tradedoubler, men har arbetat i företaget sedan starten 1999. Senast kommer Carl Johan från Frankrike där han byggde upp bolagets franska verksamhet under tre år.
Carl Johan Grandinson
Mest läst i kategorin
Tradedoubler lever på att slussa trafik mellan olika internetsajter. Kunderna får betala varje gång en internetanvändare går från en annan sajt till deras sajt via en av Tradedoublers annonser.
Carl Johan studerade under senare delen av 1990-talet ”Affärsutveckling och medieteknik” som var ett samarbetsprogram mellan KTH och Handelshögskolan i Stockholm med inriktning på marknadsföring och nya medier. Genom utbildningen fick han möjligheten att åka på en utbytestermin till Stanford University i Kalifornien 1998.
– När jag var på Stanford upptäckte jag att det var något i luften, överallt såg man och hörde talas om .com-bolagen. När jag kom tillbaka till Sverige och avslutade min examen började jag och några kompisar undersöka möjligheten att starta ett eget företag. Vi tog hjälp av en internetrådgivningsbyrå som vi bollade idéer med.
Vad för sorts företag ville ni starta?
– Vi hade en massa olika idéer. Bland annat funderade vi på en internetbank, men det som vi fastnade för och hade ganska långt gångna planer på att starta var en wap-konsultbyrå. Tyvärr sprack idén då några fick kalla fötter och drog sig ut.
Så vad gjorde du då?
– Jag och en kompis tog kontakt med internetrådgivningsbyrån igen och frågade om de inte hade några bra företagsidéer som vi kunde vara med och hjälpta till att bygga upp.
Och de hade de?
– Precis. De var då på väg att starta Tradedoubler. Jag började under 1999 och första halvåret var vi bara fyra anställda. 2000 gjorde vi en andra investeringsrunda och fick in pengar från George Soros riskkapitalbolag. Det var efter det som det började gå undan. Vi expanderade till tio nya marknader på ett år och mitt jobb blev att starta upp verksamheten i sex av de nya länderna. Jag började med de nordiska länderna och var sedan i Frankrike och Italien. Tanken var att jag skulle vara några månader i varje land, men efter att det uppstått lite problem med Frankrikechefen fick jag åka tillbaka Frankrike för att reda ut situationen. Jag räknade med att vara där i tre månader men blev kvar i tre år tills jag kom hem igen i fjol och började arbeta som Sverigechef.
Hur var det att jobba i Frankrike?
– Väldigt roligt och nyttigt erfarenhetsmässigt, men det var ju lite annorlunda. Hela företagskulturen skiljer sig från den svenska. Det bygger mer på nätverkande och kontakter. Fransmännen är ganska negativt inställda från början så det blir en betydligt längre startsträcka när man ska sälja in nya idéer.
Är det inte klokt med lite försiktighet?
– Jo, visst kan det vara det. Svenskar kan ibland vara lite väl diplomatiska och politiskt korrekta. Då är ju fransmännen mer raka och säger vad de tycker.
Hur var det att ha fransk personal under sig?
– En nyttig erfarenhet. Man fick vara försiktig och klappa mer medhårs och samtidigt vara tydlig. Det är ju lite mer temperament och känslor inblandade.
Tradedoubler stod pall under it-kraschen. Har du några lärdomar att dela med dig från den tiden?
– Man måste låta saker och ting ta tid. Med facit i hand var det vågat att starta upp på tio nya marknader redan 2000, men det var det vi hade fått pengar för så då var det bara att köra på.
Vad tror du att du gör i framtiden?
– Just nu är jag naturligtvis fokuserad på mina nuvarande uppgifter och jag vill väl fortsätta att utvecklas i bolaget, men om man ser på längre sikt så vill jag nog driva egna företag. Jag är ju i grund och botten entreprenör.
Blir du kvar i internetbranschen?
– Det tror jag nog. Jag skulle vilja utnyttja de kunskaper jag fått här på Tradedoubler för att utveckla andra företag. Det är ju en bransch med jättestor tillväxtpotential.
Kan du ge tre råd för en lyckad karriär?
– Sätt upp långsiktiga mål med vad du vill åstadkomma så att du är beredd att hoppa på tåget när tillfälle ges. Sedan måste man våga bryta nya territorier. Slutligen gäller det att alltid göra ett bra jobb vad det än gäller, kom alltid till avslut med hög kvalitet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.