Realtid
administrator
administrator
Uppdaterad: 07 apr. 2006Publicerad: 07 apr. 2006

... chefredaktör för tidningarna Mama och Family Living. Du har lyckats öka upplagan för Mama de senaste två åren. <pufftextlänk>Kommer du lyckas lika bra med den nya tidningen Family Living?</pufftextlänk>

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Det kan man alltid hoppas på. När man startar en ny tidning är man väldigt ödmjuk. Det är trångt i tidningshyllan, men jag tror förstås på den här tidningen. Just nu känns det lovande. Vi har redan fått en del positiva reaktioner. Jag tror att det finns ett stort intresse för den här typen av tidning.

Varför startar du ett livsstilsmagasin?

– Idén kring tidningen kom under förra året när jag arbetade med mama. Det var många som ville läsa mer om resor och boende men vi fick inte plats at skriva om allt vi ville. Man kan säga att Family Living är en storasyster till Mama med en lite större målgrupp nämligen den moderna familjen med barn mellan 0 till 15 år.

Finns det inte en amerikansk tidning som heter Family Living?

– Nej, inte vad jag vet, men jag läser enormt mycket utländska tidningar och har fått en del inspiration därifrån.

Hur ofta ska tidningen komma ut?

– I år kommer det sju nummer. Meningen är att den ska komma ut en gång i månaden.

Du är chefredaktör för både Mama och Family Living. Hur fungerar det?

ANNONS

– Det fungerar bra. Redaktionerna för båda tidningarna jobbar mycket ihop. Sen får man själv vända och vrida mycket på dygnet och hitta nya sett att jobba på. Jag tänker inte släppa Mama.

Kommer ni att kunna öka upplagan för Mama ytterligare?

– Det är mycket möjligt att vi fortsätter att öka. Det är fler som blir mammor. För helåret 2005 så hade vi en upplaga på 53.800 exemplar. Det var en ökning med 23 procent. En stor del av ökningen skedde under det sista halvåret.

Vilken är orsaken till att ni har lyckats så bra?

– Vi fyllde ett behov som finns bland dagens mammor. Vi startade tidningen i april för tre år sedan och då fanns det bara traditionella föräldratidningar som många inte kunde identifiera sig med. Mammor behövde ett nytt och lite lyxigare magasin.

Var Mama din egen idé?

– Ja, det var det. Jag fick idén när jag själv var mammaledig med min första son, Wilmer som fyller fem år i höst. Bakom mig har jag bland annat nio år på Expressen, där jag startade en del bilagor, som inredningsbilagan ”Leva och bo”. Jag är van att starta upp saker. Det är väldigt roligt.

Varför har ni ofta intervjuer med mammor som börjar jobba tidigt efter förlossningen?

ANNONS

– Det vet jag inte om det är riktigt sant. Vi skriver även om de som är mammalediga längre. Men jag tror att mammor i dag är vana att jobba mer. Mammor som är vana att jobba mycket längtar ganska snabbt tillbaka till jobbet. De kanske inte jobbar heltid, men lite grann. Sen finns det många som vill glömma jobbet totalt. Så kände jag första gången jag var mammaledig. När jag fick mitt andra barn var jag ledig helt i två månader och jobbade därefter 50 procent. Det gick bra, mycket på grund av att jag kunde jobba hemifrån. Om jag skulle få ett tredje barn då skulle jag nog vara ledig längre.

Är det något mer barn på gång?

– Nej, inte nu. Jag tror att det räcker med två barn och två tidningar.

Vilket blir ditt nästa projekt? Tidningen Papa?

– I nästa nummer av Mama har vi en Papa-bilaga, men än så länge finns det inte tillräckligt många pappor som skulle köpa en sån tidning. Fler måste bli pappalediga och då under längre tid. Män är av tradition sämre tidningsläsare. Men vi har registrerat namnet Papa. Så den långsiktiga drömmen finns att även kunna starta den tidningen. Jag vet inte om det finns många idéer men just nu räcker det med två tidningar.

Blir det någon utlandsetablering av Mama?

– Det är något som vi tittar på. Jag tror att tidningen skulle fungera på många ställen i Europa och USA.

Yvonne Edenholm

ANNONS

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS