Realtid

Canalplus hoppas på boxereffekten

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 nov. 2004Publicerad: 11 nov. 2004

Intervju med vd:n Marc-Antoine d´Halluin.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Med 63 procent av den nordiska marknaden ser Marc-Antoine d´Halluin ljust på framtiden. Marc-Antoine d´Halluin är vd för C More Entertainment, det företag som sänder Canalplus. Framtiden tror han ligger i de nya distributionskanalerna som digital-tv och ip-tv, det vill säga tv via internet.

– Digital-tv-reformen leder till att vi når ut till en större del av folket. Dessutom ger det oss ett försprång gentemot vår konkurrent tv-1000 eftersom de inte ingår i boxers utbud. Den svenska marknaden har en relativt låg penetration av betal-tv, cirka 11 procent, så det finns mycket utrymme kvar expandera på. Det finns länder med en penetration på så mycket som 30 till 40 procent.

– Ip-tv är den andra nya distributionsformen som kommer att komma starkt nu. Vi kommer inom kort presentera ett ip-samarbete.

Hur snabbt tror du att ip-tv kommer utvecklas?

– Med tanke på hur det lät för några år sedan med alla profetior angående IT-utvecklingen ska man nog vara lite försiktig med prognoser. Men en utan att vara allt för våghalsig skulle jag gissa på att 10 procent av våra abonnenter kommer att utgöras av ip-tv-användare inom 3 till 4 år.

C More Entertainment ägs i dag av två riskkapitalister, svenska Nordic Capital och Amerikanska Baker Capital. Exakt vad som kommer hända med företaget vill Marc-Antoine d´Halluin inte spekulera i, men han säger att ägarna naturligtvis kommer att genomföra en exit, det vill säga sälja av företaget, längre fram.

Enligt Marc-Antoine d´Halluin finns det två möjligheter. Den ena skulle innebära ett horisontellt samgående med en annan kanal och den andra ett vertikalt samgående med en distributör. Detta trots att de sålde av distributören Canal Digital för bara två år sedan.

– Båda två alternativen ser jag som fullt möjliga.

ANNONS

Vilken är drömpartnern?

– Det vill jag inte uttala mig om

Når det gäller framtiden tror Marc-Antoine d´Halluin att hela branschen kommer att genomgå flera sammanslagningar. Han tror dock inte så mycket på en svensk affär så mycket som en regional, det vill säga nordisk.

– Det betyder inte att det blir färre kanaler, men färre ägare. Idag är den nordiska marknaden allt för fragmenterad. Och det finns för många aktörer som inte når upp till den kritiska massa där det är lönsamt att bedriva verksamheten.

Som exempel på företag som kommer att vara inblandade i huggsexan på marknaden nämner Marc-Antoine d´Halluin svenska Bonnier, finska Alma Media och norska Schibstedt.

Enligt Marc-Antoine d´Halluin är det bra med sammanslagningar på marknaden, eftersom det kan göra det lättare för tittarna att välja. Han anser att utbudet är allt för spretigt idag.

Kan inte ett samgående mellan kanalerna och distributörerna hämma konkurrensen och därmed höja priserna?

– Det tror jag inte att det finns någon risk för. Distributörerna är väl medvetna om vad hushållen är villiga att betala. Och ska man jaga nya kunder får man anpassa sig därefter. Det finns ju faktiskt annat att lägga pengarna på än tv.

ANNONS

Det blir mer och mer sport i många andra tv-kanaler. Varför ska man betala för att se just er kanal?

– Vi har avtal med de bästa ligorna, Premier League och italienska Serie-A. Det är främst de bästa matcherna som tilltalar tittarna, och dem hittar de hos oss.

Canalplus har nyligen breddat utbudet och visar nu bland annat en komedishow med den amerikanske komikern Jon Stewart. Marc-Antoine d´Halluin ser dock ingen risk att kanalen urvattnar sin profil.

– Det är en mycket liten breddning som skett. Samtidigt har vi genomfört en tydligare profilering av kanalerna. Vi har slopat de tidigare namnen: Canalplus-gul och Canalplus-blå. Där blandade vi utbudet, vilket jag tror skapade en förvirring bland tittarna. I de nya fem kanalerna har vi en tydlig uppdelning mellan film och sport.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]