Realtid

Camel klädd i rosa

Sara Johansson
Uppdaterad: 16 feb. 2007Publicerad: 16 feb. 2007

Cerise cigarettförpackning ska locka kvinnor att röka mer.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Tobaksbolaget R. J. Reynolds Tobacco hoppas på högre försäljningssiffror hos kvinnor, enligt New York Times. Den skrikande rosa färgen ska locka det kvinnliga könet. Men det är inte det enda utan också namnet ska få dem att köpa cigaretterna.

Camel No. 9, låter det bekant? Det påminner om det kända parfymmärket Chanel No.9 och en känd låt med The Searchers som heter Love Potion No. 9 men även om en riktig tjejfilm med samma namn där Sandra Bullock har huvudrollen.

Men Camel vill inte kännas vid likheterna:

– Nian är menat att antyda till ”dressed to the nines, putting on your best,” inte till vare sig parfymen eller låten, säger Brian Stebbins, marknadsdirektör på R. J. Reynolds och för Camel No. 9.

Camel har alltid haft majoriteten manliga köpare, bara 30 procent av försäljningen utgörs av kvinnor.

Slogan som ska locka kvinnorna är “Light and luscious, alltså ”lätt och läcker”.

– Vi vill ge vuxna rökare produkter som vi tror är mer attraktiva och lägger till spänning och lekfullhet, tillägger Cressida Lozano talesperson för märket Camel.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Sara Johansson
Sara Johansson
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Svenskar rustar för ökat sparande inför ISK-reformen

När den sänkta skatten på investeringssparkonton (ISK) träder i kraft vid årsskiftet planerar många svenskar att öka sitt sparande. Fyra av tio svenskar planerar att öka sitt sparande – och särskilt stort intresse finns bland unga under 29 år. Hela sex av tio i den gruppen uppger att de vill spara mer, enligt en ny […]