Advokatfirman Lindahl flaggar för att de har flest följare på Facebook. Men alla byråer är inte avundsjuka.
Byråernas Facebook-krig
Mest läst i kategorin
Att advokatfirman Lindahl har över 700 supporters på Facebook är något som firmans marknadsansvarige Tobias Wåhlén gläds åt.
– Det är kul att följa hur olika aktiviteter ökar intresset för Lindahl på Facebook. När vi kom igång med sidan och innehållet i maj förra året var flera branschkollegor redan etablerade. I oktober blev vi störst. Sen dess har det bara ökat och nu är det över 700 som följer oss, säger han till Realtid.se.
Andra byråer som valt att etablera en sida på det sociala nätverket är bland andra Vinge, Cederquist, Setterwalls, Linklaters, Bird & Bird och Hamilton.
Medan Vinge har över 500 supporters har Setterwalls och Cederquist strax över 300.
Men vad skriver byråerna på Facebook? Det mesta riktar sig inte helt oväntat till studenter som kan läsa mer om jobberbjudanden och traineeprogram. Lindahls senaste inlägg handlar om lagböcker som bortskänkes.
På flera byråers hemsidor stod juriststudenternas arbetsmarknadsmässa på Handelshögskolan i Göteborg GAIUS i fokus.
Bird & Birds senaste inlägg den 7 februari löd exempelvis: Kom förbi vår monter på GAIUS på torsdag och ta chansen att vinna en iPad! En annan lycklig vinnare får en Lindahl-cykel.
Annars handlar inläggen om lite allt möjligt. Setterwalls senaste uppdatering handlade om ett seminarium som firman höll tillsammans med Stockholm Corporate Finance och Quesada Kapitalförvaltning om försäljning av ägarledda bolag. Ett annat färskt inlägg är en bild med rubriken Alla hjärtans dag-fika på Malmökontoret.
Även Cederquist uppmärksammade kärlekens dag: Glad Alla hjärtans dag önskar vi på Cederquist! Till denna lyckoönskning bifogas ett You Tube-klipp med artisten Sofia Karlsson.
Anna Rasin, kommunikationschef på Vinge, menar att eftersom de flesta studenter har ett Facebook-konto kan firman snabbt och enkelt informera dem om vad som händer på firman. Som när det är dags att söka en plats på Vingeveckan eller till firmans sommarnotarieprogram. Liksom många andra byråer startade Vinge sidan i Employer Branding-syfte.
– Vi ville på ett enkelt sätt vara nära juriststudenter och kunna ge dem information om vad som händer på Vinge och samtidigt öppna upp för en kanal med möjlighet att ställa frågor till oss, säger Anna Rasin.
Ni uppdaterar inte sidan så ofta?
– Vi gör inlägg när vi har något vettigt att säga, och vi har aktivt valt att inte ”spamma” med dagliga uppdateringar.
Lindahl verkar tävla med er om antal Likes, vad säger du om det?
– Det är inget vi känner till.
Mannheimer Swartling har ingen profil på det sociala forumet och står därmed helt utanför advokatbyråernas Facebook-krig.
– Vi har valt att fokusera våra resurser på andra kanaler än Facebook för att bibehålla och etablera kontakt med potentiella medarbetare och bygga en starkare affärsrelation med våra klienter, säger Hanna Laurentz marknads- och pressansvarig på Mannheimer Swartling.
Hon fortsätter:
– Vår erfarenhet är att många fortfarande drar sig för att synas och ställa frågor i det öppna landskap som sociala medier innebär, vilket gör det svårt att få till den tvåvägskommunikation som sociala medier representerar.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.