Regeringens utredare Hans Rode föreslår att Citybanan genom Stockholm genomförs. Det framgår i den snabbutredning som han överlämnade till infrastrukturminister Åsa Torstensson i dag.
Bygg Citybanan
Mest läst i kategorin
I utredningen skriver Rode att Citybanan kan genomföras och att den beräknas kosta 15,9 miljarder kronor och kunna tas i drift år 2017. Som motivering skriver han att Citybanan ärr det bästa alternativet ”baserat på behovet av kapacitetstillskott, samhällsnyttan och utvecklingsmöjligheterna”.
Rode anser också att Carl Cederschiöld, som är satt att utreda trafiksituationen i Stockholm, ska ges i uppdrag att förhandla med landstingen och kommunerna i regionen om en medfinansiering.
Rode har också utrett vad ett tredje spår skulle innebära. Han konstaterar att ett tredje spår enligt alternativ öst är genomförbart till en kostnad av 6,5 miljarder kronor. Det skulle kunna tas i drift under perioden 2017 till 2020.
Trots detta förordar Rode alltså alternativet med Citybanan.
Citybanan är tänkt att fördubbla spårkapaciteten i Stockholm där all järnvägstrafik söderifrån trängs på två spår. Någon utbyggnad har inte gjorts sedan invigningen 1871.
De två nya spåren i Citybanan skulle gå i tunnel under Stockholm, mellan Stockholms södra och Tomteboda. Sträckan är sex kilometer. Pendeltågen förs över till Citybanan och övriga tåg fortsätter gå ovan jord.
En miljard kronor har redan förbrukats i de förberedande arbetena.
Hans Rodes förslag är ett bakslag för regeringen. I regeringsförklaringen sägs det att projektet ska stoppas till förmån för ett järnvägsspår ovan jord. Det beskedet har kritiserats hårt av socialdemokraterna som vill hålla fast vid Citybanan.
Rodes uppdrag var att utreda om det fanns förutsättningar att utöka spårkapaciteten genom centrala Stockholm med en ytspårslösning i stället för Citybanan.
TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.