Reklam där urinvånare testar hamburgare anses vara smaklös.
Burger King får hård kritik
Mest läst i kategorin
Burger Kings kampanj där urinvånare jämför kedjans paradburgare Whopper med McDoanlds klassiska Big Mac möter stark kritik.
I reklamfilmen anser testpersonerna (så kallade Whopper Virgins) på landsbygden i Transsylvanien, Thailand, Grönland och Island att Burger Kings alternativ är godast.
Men kampanjen, gjord av byrån Crispin Porter + Bogusky och regisserad av dokumentärfilmaren Maker Stacy Peralta, kritiseras för att vara aningslös.
Dels för att den inte tar hänsyn till vardagens fattigdom och dels för att filmen förmedlar en stereotyp och föråldrad bild av dessa invånare, uppger tidningen Research.
Eric Holtz-Giminez, på tankesmedjan Food First kritiserar Burger King för att ta kampanjen till områden med utbredd fattigdom.
Kedjan förnekar att något av dessa samhällen där smaktestet har utförts var riktigt fattiga.
I ett öppet brev till chefer på reklambyrån och hamburgerkedjan skriver Seng Vang, medlem av Hmongsamfundet i St Paul, Minnesota, att han känner sig djupt kränkt för att Burger King framställer hans folk i Thailand som ”primitivt”.
Dessutom anser han att filmen ger ett felaktigt intryck då dessa samhällen framställs som helt ovetande om västerländsk kultur.
Susan Robison, vice informationschef på Burger King svarar att kedjan har anlitat oberoende forskningsföretag som fick i uppgift att bestämma platser och identifiera smakprovsdeltagare som aldrig skulle ha besökt hamburgerkedjor.
Därtill skulle de vara ovetande om hamburgerkedjornas varumärken.
Se den omtvistade filmen
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.