Realtid

Brinnande datorer hotar flygsäkerheten

administrator
administrator
Uppdaterad: 16 aug. 2006Publicerad: 16 aug. 2006

<pufftextlänk>Litiumbatterier i bärbara datorer har vid flera tillfällen börjat brinna under flygturer i USA.</pufftextlänk> I Sverige finns än så länge inga kända fall men Luftfartsstyrelsen utesluter inte att riskerna kommer leda till en diskussion om restriktioner för bärbara datorer på flygplan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sedan 2003 har närmare 340 fall där litiumbatterier antingen blivit överhettade eller börjat brinna rapporterats till det amerikanska konsumentsäkerhetsverket, US Consumer Product Safety Commission.

Sedan 1991 har dessutom ett 60-tal fall rapporterats där batterier fattat eld på amerikanska flygplan. Senast i maj i år uppstod rökutveckling i ett bagageutrymme på ett flygplan som var på väg att lämna Chicago O’Hare International Airport till München. Den bärbara datorn blev förkolnad och batterierna hade smält.

Uppgifterna om överhettade litiumbatterier på flygplan kommer samtidigt som datortillverkaren Dell kallar tillbaka över fyra miljoner litiumbatterier. Samtidigt nämner Dells svenske marknadsdirektör just risken på flygplan som en av anledningarna till att företaget vill byta ut kundernas batterier.

– Vi bedömde situationen som allvarlig trots att felprocenten är liten. Konsekvenserna om en person sitter exempelvis på ett flygplan med sin laptop och den utvecklar rök är så pass allvarliga att vi vill kalla tillbaka Sonybatterierna, säger Mats Oretorp, marknadsdirektör på svenska Dell, till Realtid.se.

Enligt Mats Oretorp är det inte någon särskild användning av datorerna som kan öka risken för ett överhettat batteri. Det är istället batteriets konstruktion som är orsaken till riskerna.

– Debatten om litiumjonbatterierna och den fantastiska prestandan på en liten plats har förekommit länge i branschen. Men industrin kräver hög prestanda. Det som har hänt nu väcker liv i debatten och det är positivt, säger han.

I USA förbjöds icke-uppladdningsbara litiumbatterier på flygturer 2004 av Federal Aviation Administration, uppger The Inquirer. Däremot har uppladdningsbara batterier fortsatt att strömma in på flygplanen med bärbara datorer och mobiltelefoner.

Hur bärbara datorer med litiumbatterier ska hanteras ur flygsäkerhetssynpunkt är ännu oklart. I Sverige har inget fall av överhettade litiumbatterier rapporterats, men det utesluter inte att Luftfartsstyrelsen kommer att diskutera förändrade restriktioner.

ANNONS

– Det krävs inte att något inträffar för att vi ska ta en diskussion om det. Bedömer vi att det finns allvarliga risker så utreder vi saken, säger Eva Axne, ämnesansvarig på luftfartsskydd vid Luftfartsstyrelsen, till Realtid.se.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS