Realtid

Bränslebluffen är avslöjad

administrator
administrator
Uppdaterad: 23 sep. 2008Publicerad: 23 sep. 2008

Våra fordon slukar betydligt mer bränsle än vad bilproducenterna uppger. Det hävdar en fransk konsumentorganisation och säger att EU:s testnormer är helt förlegade. I Sverige är det framförallt etanolsbilsägarna som är missnöjda över bränsleåtgången.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bilproducenterna ägnar sig åt kraftiga underdrifter, när de anger bränslekonsumtionen för sina fordon. Inte ens en ”ekonomisk” bilförare, som kör relativt långsamt och inte gasar och bromsar stup i kvarten, klarar av att hålla nere konsumtionen. Hur man än vänder och vrider sig bakom ratten går det åt över 20 procent mer bränsle än vad fabrikanterna anger.

Kör man ”sportigt”, alltså snabbt och mer hetsigt, kan konsumtionen öka med 80 procent.

Det har en av de franska stora konsumentorganisationerna, 60 millions de consommateurs, kommit fram till vid en test. Resultaten kommer att publiceras i organisationens tidskrift med samma namn på torsdag den här veckan.

Man har provkört tre bilmodeller av olika storlek; Citroën C1, Renault Mégane och Volkswagen Touran.

Den förstnämnda är bensindriven medan de två sistnämnda går på diesel. Bilarna har körts under olika förhållanden i 100 mil. Provförarna har kört antingen ”normalt” eller ”ekonomiskt” eller ”sportigt”.

I alla tre fallen överstiger alltså konsumtionen producenternas siffror med minst 20 procent.

Testerna har inte gjorts på helt nya fordon.

– I verkligheten är inte en bil ny särskilt länge, säger Marie-Jeanne Husset, direktör för 60 millions de consommateurs till radiokanalen Europe 1.

ANNONS

Det här får förstås både konsekvenser för koldioxidutsläppen och för hushållens ekonomi.

Årskostnaderna för bilbränsle kan bli omkring 4.000 kronor mer i realiteten, än om man baserar sig på fabrikanternas beräkningar, hävdar den franska organisationen.

Det här ställer hela konceptet med miljövänliga bilar på huvudet säger också 60 millions de consommateurs. Volkswagen Touran är idag enligt de franska normerna ”neutral”, alltså varken särskilt miljövänlig

eller högkonsumerande. Men enligt organisationens test borde fordonet genast förpassas in i kategorin bränsleslukande.

Studien har genast mötts av kritik från bland annat Volkswagens direktör i Frankrike.

– Det är allmänt känt att konsumtionen beror på bilförarens sätt att köra. Våra siffror är presenterade enligt de normer som omfattar alla producenter. Dessa ger konsumenterna en möjlighet att jämföra olika bilmodeller, säger Thierry Lespiaucq till Europe 1.

Men 60 millions de consommateurs ledning biter tillbaka och hävdar att de EU-normer som bilproducenterna arbetar efter är förlegade.

– Vi förstår inte riktigt hur vanliga förare ska kunna köra bil för att göra åt så lite bränsle, som producenterna anger, säger Marie-Jeanne Husset till Europe 1.

ANNONS

I Sverige är det framförallt etanolbilsägarna, som är missnöjda över bränsleåtgången.

Det visar en enkät från Motormännens riksförbund.

Varje år gör Motormännens riksförbund en omfattande nybilsenkät. Omkring 16.000 personer får svara på frågor om hur de uppfattar sina nya bilar.

– Av svaren förstår vi att det framförallt är ägare till bilar som går på E85, som är missnöjda över bränsleåtgången, säger Rolf Lööw, tekniker hos Motormännens riksförbund.

Han berättar att när det gäller etanolbilar görs det inga uppskattningar i förväg av bränslekonsumtionen.

– Försäljarna brukar säga att köparen får räkna med att det går åt lite mer än för en bensindriven bil. Få vet att det ofta innebär en skillnad på mellan 30 och 35 procent, säger Rolf Lööw.

En av förklaringarna till att just etanolbilsköparna är särskilt missnöjda över den verkliga konsumtionen är att det handlar om personer, som gör ett val utifrån miljöhänsyn.

– Man köper inte en stor BMW om man vill ha en bensinsnål bil, säger han.

ANNONS

Rolf Lööw menar att det är känt att fabrikanternas uppskattningar av bensinkonsumtionen är underskattade.

– De gör inte sina tester under naturliga förhållanden, utan i laboratorier. Men även om det är så kan resultaten mycket väl användas som en jämförelse mellan olika modeller, säger han.

Enligt Rolf Lööw jobbar EU nu på att ta fram nya normer för hur bilproducenterna ska testa bränsleåtgången, för att deras siffror ska bli mer realistiska. Men han tror att det kommer att dröja länge innan dessa ser dagens ljus.

Anna Trenning-Himmelsbach, frilansjournalist Frankrike

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Fastigheter

Stockholms bostadspriser drar ifrån resten av landet

09 nov. 2025
sju
Spela klippet
Perfect Weekend

Stureplan får nya smaker: "Mycket pengar på väg in"

08 nov. 2025
ANNONS
ANNONS