Stefan Lundberg, partner på EY i Stockholm, om vart investment bankning-branschen är på väg, nya aktörer på marknaden och sviterna efter Lehman Brothers.
"Branschen har genomgått ganska radikala förändringar sedan Lehman"

Mest läst i kategorin

Den senaste tiden har allt fler investmentbanker tvingats till omfattande nedskärningar. Senast i söndags gjorde en Deutsche Bank en omstrukturering av sin verksamhet där flera toppchefer fick gå.
Tidigare i oktober meddelande HSBC att man sänker lönen för 100-tals anställda på Londonkontoret med 10 procent och dessutom beordrar dessa två veckors obetald semester.
Listan kan göras längre, med exempel på stora nedskärningar i branschgiganter bland annat RBS och JP Morgan bara under det senaste halvåret.
Realtid.se har pratat med Stefan Lundberg, partner på EY i Stockholm som också leder bolagets verksamhetsområde Nordic US Capital Markets, om vad som egentligen pågår i den globala investment banking-branschen.
Hur mår investment bankning-branschen idag globalt sett? Lider den fortfarande av sviterna efter Lehman Brothers?
– Jag skulle inte säga att branschen lider av sviterna från Lehman, snarare att branschen har genomgått ganska radikala förändringar sedan Lehman. Man har behövt se över och anpassa sina affärsmodeller.
Stefan Lundberg menar att det idag finns en mycket bättre förståelse och transparens runt risk och prissättning, dessutom godkänns allt fler finansiella produkter centralt via aktörer såsom Nasdaq.
– Detta har drivit ner marginalerna på produkter som tidigare var OTC (”over-the-counter”, reds. anm). Banker har också blivit mycket bättre på kopplingen mellan risk och kapitalkostnad vilket har resulterat i att många banker inte längre erbjuder vissa produkter och nischar sig mer på områden där man anser sig ha en stark marknadsposition, säger Lundberg.
Den före detta Barclayschefen Antony Jenkins sa i en intervju med Financial Times i december 2014 att den universella bank-modellen är död och att banker framöver kommer att tvingas fokusera på just mer nischade områden där man har en konkurrensfördel, du håller alltså med honom om detta?
– Ja, min bedömning är att han har rätt i detta. Jag tror dock att vi även i framtiden kommer ha ett antal större banker med en universal bank-modell, men att mixen av produkter och marginaler sannolikt kommer att förändras.
I takt med att förutsättningarna i branschen förändras tror Stefan Lundberg att vi kan komma att se en större variation av aktörer som erbjuder finansiella tjänster framöver, åtminstone på längre sikt.
– I det längre perspektivet tror jag att vi kommer att se nya aktörer på finansmarknaden, framför allt i fintech-segmentet där nya aktörer kombinerar traditionell bankverksamhet med ny teknologi. Klarna är ett bra exempel på ett företag som har kommit in på denna marknad med stor framgång. Det skulle inte förvåna mig om företag som Google, Apple eller till och med Facebook kommer kunna erbjuda banktjänster framöver, säger Lundberg.
På kortare sikt är det andra, mer akuta utmaningar än Googles och Facebooks eventuella entré på marknaden som bankerna måste hantera, menar Stefan Lundberg.
– Kortsiktigt har många banker en utmaning med att rationalisera kapitalanvändning, vilket är nödvändigt i ljuset av de ökade regulatoriska kraven på bankerna att stärka sin kapitalbas.
Redovisningsmässiga regelförändringar kommer sannolikt också att leda till högre reserveringar för förväntade kundförluster vilket har en negativ inverkan på både resultat och kapitalbas, säger han.
Det låter som att du tror på en ganska mörk och jobbig framtid för branschen, finns det några ljusglimtar?
– Ja, banksektorn kommer att fortsätta att utvecklas och man ska inte underskatta den talang som finns i branschen. Bankerna har jobbat hårt med att få en ännu bättre kontroll på infrastruktur och mer integrerade IT system, vilket har inneburit stora investeringar de senaste åren. Dessa investeringar kommer att bidra till att banker blir mer effektiva och därmed frigör kapital och resurser för att utveckla verksamheten och jag tror att banker kan se positivt på framtiden, avslutar Stefan Lundberg.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.